Fredagsrapport

I skrivande stund har jag dunderhjärtklappning. Men det har jag ju dagligen och måste därför pula i mig ett antal betablockerare per dygn. Hur som helst har jag imorse intagit Levaxinpiller nummer ett. Gode Gud, låt dem hjälpa mig. Eftersom den i stort sett enda biverkning man kan få av Levaxin är just hjärtklappning, så känns det lite smått olustigt, men å andra sidan är hjärtklappning även ett av symptomen man kan få på Hypotyreos, som jag nu diagnostiserats med och då borde jag, enligt läkaren, tvärtom få MINDRE rusningar med medicinens hjälp. Jag hoppas han har rätt!

Idag har jag särbon hemma, vilket händer alltför sällan (men även det blir det förhoppningsvis bättring med framöver). Han står just nu och lagar middagen (lövbiff, ugnspotatis och sallad) åt oss - alltså åt honom själv, mig, mina barn och yngsta barnbarnet. Han både gillar och är duktig på matlagning (till skillnad från mig, hehe) så när han är hemma står det nästan alltid något delikat på spisen och sprider dofter i hela huset. :-)

Ikväll blir det såklart Let´s dance-tittande och mys och gos med mina älsklingar!
Trevlig helg, gott folk!

<----- Till min Hypotyreossida!

Kommentarer
Postat av: Annie i Lule´

Åh, va skoj läsa att du äntligen träffat på en vettig läkare! Håller tummar & tår för att du ska få må bra:) Om du vill veta mer om sköldkörtel & levaxin mm så gå in på Eva Renners sida + forumet "turtles", där får du massa info! Ett litet viktigt tips: Levaxin ska ta på fastande mage, tre tim innan måltid och aldrig ihop med mjölkprodukter! Har en dotter som äter detta och aldrig nånsin fått vettig info förrän härom veckan och Eva`s sidor har oxå gett mig mycket. Kolla särskilt "T3", detta kan oxå vara nåt du behöver, själv ska jag kolla upp om min flicka får alla hormoner hon behöver. Ha en fortsatt fin & mysig kväll och som sagt: jättefint läsa om att du fått hopp om bättring! Kraaam/Annie

2012-04-20 @ 22:18:49
Postat av: Anonym

Tack för tipsen och omtanken Annie!



Har haft turen att få hjälp av en av de absolut främsta i området i Sverige (Dr Bo Wikland), så jag känner mig ganska (rätt mycket till och med) trygg med att han vet vad han pysslar med.



Enligt honom ska jag ta Levaxinet på fastande mage på morgonen och behöver sedan bara vänta en halvtimme innan jag kan inta föda. Eftersom han som sagt är framstående både läkare och forskare kring sköldkörtelsjukdomar, så litar jag på att det räcker med en halvtimme och jag slipper vänta på

frukost TRE timmar! ;-)



Angående mjölkprodukter har jag förstått det som att det går bra med typ lite mjölk i kaffet, en ostbit på mackan, men att man inte ska ta kalciumtillskott i form av tabletter eller liknande?!?

Har en tid hos läkaren den 2 maj, så jag ska passa på att fråga lite mer och igen, så jag inte missförstått någonting. :-)



Evas sida du hänvisar till här, har jag faktiskt besökt (hon verkar dock inte skrivit något sedan februari). Jag har ju såklart - efter att jag fått förstå vad jag lider av - sökt som en tok på allt som har med Hypotyreos att göra och hamnade på så vis även hos Eva.



Tyvärr verkar inte forumet du tipsar om existera längre. :-( Men det kanske går att hitta likvärdiga någonstans. Ska försöka landa i det faktum att jag fått en diagnos och börjat medicinera, men sen ska jag nog kanske söka mer information igen och kanske kontakt med "likasinnade". Om jag känner att jag är i nöd av det.



Kramar tillbaka och hoppas att din flicka också kommer att få må bättre/bra och får all den hjälp hon behöver!/Tette.

2012-04-21 @ 08:23:24
Postat av: Tette - svarsinlägg

Förlåt mig Annie, för att jag påstod att forumet inte var i bruk - det var det tydligen, bara jag som irrat fel! ;-)

NU är jag registrerad medlem där hur som helst och ska kika runt lite. :-)



Kram igen!/Tette.

2012-04-21 @ 08:54:14
Postat av: Helena

Hej Tette,

jag har atit levaxin i flera ar nu och det har verkligen hjalpt mig. Forsta dagarna jag tog det fick jag hjartklappning men gick tillbaka till doktorn och "startade om" mig pa en lagre dos och sedan hojde det langsamt och da var det inga problem alls. Jag hoppas det hjalper dig. Jordgubbar, broccoli, soja produkter och mjolk har jag last att man ska undvika eftersom det gor att medicinen funkar samre.



Kram, Helena

2012-04-21 @ 10:58:16
Postat av: Tette - svarsinlägg

Tack för inlägget Helena!



Ja jag hoppas verkligen det hjälper för som det är nu kan jag knappt gå/röra mig alls längre. Och det har gått utför fort som fan, vilket skrämmer mig! Var precis en sväng på stan och har så jävla ont överallt och känner mig som gjord av bly, att jag bara grät av smärta och uppgivenhet när jag kom hem igen. :-( Fruktansvärt! Och skrämmande som sagt!



Har inte märkt av någon ytterligare hjärtklappning ännu (det är ju bara dag två på medicineringen än så länge) och jag har ju fått börja på lägsta dosen (25mg) så jag hoppas jag slipper det. Hjärtklappning har jag så det räcker ändå!



Jaja ... känner mig rätt deppig och neggo exakt just nu - känns som livet är slut och aldrig kommer att återvända - men igen ... jag hoppas ändå att det finns en chans ATT Levaxinet ger mig livet tillbaka!



Åh, jordgubbar som jag brukar äta typ en ask per dag av, sommartid. :-o Ska ju träffa läkaren näst nästa onsdag, så då ska jag försöka ta allt med honom som jag vill veta, kring både diagnosen och medicineringen.



Är det hypotyreos du lider av också, eller någon annan form av sköldskörtelfel?



Kram!/Tette.

2012-04-21 @ 15:46:35
Postat av: Helena

Ja det ar hypotyreos for mig ocksa.. jag borjade pa 25 mg och fick ta blodprov var 6 vecka tills jag sakta men sakert kom upp i 100 mg och det har verkligen hjalpt mig. Jag tror att jag hade det i flera ar innan dom kom pa var det var och jag blev jatte deprimerad, gick upp i vikt, panik attacker, hjartklappning, mitt har brots av och madde till slut sa daligt att jag inte orkade upp ur sangen dom flesta dagarna. Men medicinen har faktiskt hjalpt och nu kanner jag mig nastan som vanligt. Om jag nu kommer ihag hur det kanns S



Jag har en lank pa engelska med lite info, hoppas du inte har problem med att lasa det. (engelska eftersom jag ju bodde i Usa nar jag fick min diagnos och darfor researchade mest da)



http://www.buzzle.com/articles/hypothyroidism-diet.html



Dar star lite om vad som ar bra/daligt att ata. Min syrra har ocksa hypotyreos och hon hade tex inte fatt veta av sin doktor i Sverige att det inte var bra med soja produkter osv.

Lite synd det dar med jordgubbarna for jag alskar dom ocksa pa sommaren! Men man kan ju ata lite och kanske senare pa dagen sa att det inte stor precis nar medicinen ska tas upp i kroppen. Eller det ar sa jag ursaktar att jag ater jordgubbar i alla fall. :)



Hoppas att det hjalper dig!!



Kram,

Helena



2012-04-21 @ 21:37:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0