Oro, oro, oro ...

Adrenalinet sprutar runt i kroppen och får mig att känna mig upp-i-varv och svag på samma gång. Har så mycket oro inom mig - över allt möjligt. Vet inte vart jag ska göra av med allt. :-( En del av oron känns skapad helt i onödan. Dock inte av mig, så ... jag har dessvärre inte möjlighet att få stopp på den. Det måste någon annan göra och denna någon verkar inte kapabel till det. Tyvärr.
 
Jobbade igår och som vanligt dessa dagar så blir de låååånga som tusan. Kliver ju upp 05.15 de dagarna och är sedan inte hemma igen förrän tidigast strax efter 18. Men lika ofta framåt 19.30-tiden. Fortfarande är det jobbigaste med dessa dagar bilkörningen till och från (ca. 11 mil tur/retur). Beroende på väglaget och mörkret, främst. Gillar egentligen att köra, det har jag alltid gjort. Körde traktor som åttaåring redan (med morfar) och har sedan dess kört det mesta med motor, som går att köra. Men jag gillar INTE mörker och halka. Men DET vänder ju och blir bättre snart åtminstone, tack och lov.
 
Otroligt dålig bildkvalité, (och dessutom ett foto avfotat med blixt ...), men här är jag och morfar. Och mormor, sittandes bredvid oss. Var mycket hos dem som barn och stormtrivdes där/med dem!
 
Trivs gör jag även Borg & Merio och har nu - efter snart fem månader - kommit in rätt bra i de extremt varierade arbetsuppgifterna. Att jag dessutom på kuppen får så pass mycket och tätt umgänge med mina syskon, (Tita och Tomas) , är ju trevligt. Och fascinerande. Menar det här med de invanda syskonrollerna, som titt som tätt blir väldigt tydliga igen, när man umgås så nära. Jag är ju yngst i syskonskaran och det har både sina för och nackdelar. ;-)
 
Syrran Tita, bror Tomas och jag, utanför kontoret.
 
Är förresten döv på höger öra idag. :-o Så jävla enerverande! Känner mig instängd i en kupa. Samma öra förövrigt, som orsakar min karusellyrsel, gång på gång. Är ju inne i en sådan "kristallsjuke"-period just nu (sedan julafton) och det är INTE kul, kan jag förtälja. Minsta lägesändring av huvudet, framkallar ett enormt karusellsnurr. Och även när jag har huvudet ganska stilla, så känns världen gungande, ostadig. Skitjobbigt! Ofarligt, men skitjobbigt! Blir smått illamående av det också. :-/
 
Har även jordens tryck i skallen konstant. Känns som blodet inte kommer ända upp. Även nacken och axlarna känns tryckande. Spänningar, antar jag?!?
 
Och ... mer krämpor då, hahaha ... fryyyyyser som FAN ena minuten och "brinner" i nästa! Dygnet runt! :-o Svettas inte när jag blir varm alltså, utan BRINNER på något konstigt, för mig nytt, sätt. Har förstått på andra kvinnor i min ålder att det förmodligen är början på "kärringsjukan". Har dock aldrig tidigare hört att man även ska fryyysa som en hund mellan hettan. Men även andra verkar ha upplevt det så, så då är det så då? Någon "kärring" här som känner igen det? ;-)
 
Jaja ... ingen mening att sitta här och gnälla mer, sorry. :-(
Må gott, gott folk!

Kommentarer
Postat av: Marie

Har också haft kristallsjuka en gång, inte alls kul att åka karusell när man inte vill. Tryck upp i huvudet?? Jajamensan det också. Vi är ju i samma ålder så det där att man inte känner igen sig själv kan nog bero på nåt hormonellt :( Märker det på humöret också. Har alltid varit en glad skit, men nu kan jag surna till för ingenting. Blir nästan snopen själv. Skällde ut tv-reperatören häromdan. Hoppsan! Fick min vilja igenom väldigt snabbt iallafall. :) Vad härligt att du kan jobba. Måste vara kul att umgås med sina syskon så mycket.

Ha det bra Marie

2013-01-17 @ 13:17:06
Postat av: Tette - svarsinlägg

Tack för inlägget, Marie och nej, inte kul att åka karusell när man inte vill. Jag har haft perioder av kristallsjukan sedan -95! :-o De kommer rätt ofta faktiskt - alltför ofta - och sitter sedan i olika länge. Som längst ett helt år i sträck. :-(

Trycket i huvudet ... menar du att det skulle kunna höra ihop med "kärringsjukan"? Har inte kopplat ihop de två alls, men det kanske är så?! SKIT att man ska behöva genomlida klimakteriet också - som om man inte hade det pissigt nog ändå. hahaha, ja vojne, vojne.

Bra att du fick reparatören att utföra det du ville, med lite extra ilska i kropp/röst! Alltid någon nytta med hormonsvängningarna då. ;-) Jag har i och för sig aldrig haft problem med att säga ifrån på skarpen (oavsett vem det handlat om) när/om det behövts. Det kanske blir tvärtom för mig - att jag blir "mildare"?!? haha

Ha det så gott du också!/Tette.

2013-01-17 @ 17:07:04
Postat av: Kajsa

Hmm, jag tror det är rätt naturligt att frysa efter värmeattackerna... Jag tror det kan vara kroppens eget sätt att svalka av kroppen ett en värmeattack. Oj vad många upprepningar det blev, men skitsamma =P

Jag tänker som så, om det är riktigt varmt ute, så svettas man ju, och svetten är ju till för att svalka kroppen, så det borde vara lika tycker jag :-)

Jag tycker det är så bra att du skriver om det här med "Kärringsjukan", för det som står på nätet är ungefär samma saker.
Nåt som jag oroar mig för, det är om man kommer ha vallningar varjedag i bortåt 5 års tid? Eller om man har det en gång i månaden när man skulle haft mens? Nån sån info har inte jag hittat nånstans :-/
Nu mena jag inte att du skulle ha svaren på mina frågor, vad jag menar är att det är bra att du tar upp och skriver om det ändå :-)

Kramar från mig!

2013-01-18 @ 01:03:42
Postat av: Tette - svarsinlägg

Kajsa - Jo, om man svettas, så det kommer svett alltså, DÅ kan jag också förstå att man se fryser mellan varven, när svetten torkar in. Men jag svettas inte en droppe, utan blir bara kokhet - brinnande. :-O Och jag fryser oftare än jag kokar och fryser oftast INNAN jag kokar, så i så fall är det omvänt din teori, att kroppen vill värma sig igen. Äh, jag vet inte, hehe.

Bra om mina kärringsjukenoteringar (för det lär nog bli fler ;-)) kan ha någon nytta även för andra. :-)
Och jo - tyvärr tror jag det handlar om dagliga besvär och inte något som "bara" kommer när man skulle haft mens. Eller rättare sagt ... tror att det är främst innan mensen försvunnit helt, som man har besvär. Jag har ju mens fortfarande, även om den blivit oregelbunden senaste året - vilket den aldrig varit tidigare.
Har läst/hört att man kan ha klimakteriebesvär (inkluderat det som kallas förklimakterie, vilket väl mitt då skulle kunna kategoriseras som?) uppåt TIO års tid. :-O Hjäääälp!

Var till gyn senast för några månader sedan och han kunde inte se några tecken på klimakterie hos mig DÅ. Har även tagit blodprover för att se om jag hade kärringsjukan, men det hade jag inte. DÅ. Det var iofs nog snart ett år sedan det provet.

Jaja ... fortsättning följer i ämnet! ;-)

Kram!/Tette.

2013-01-18 @ 06:26:45
Postat av: paula i pörtet

Denhär käringen frös aldrig under de åren! Men, nu är klimakteriet ett avslutat kapitel och jag är liite mer normal. Sover inte med öppet fönster mitt i vintern längre, men har inte heller någon värme på elementet.
Låter ganska spännande att jobba med syskonen, hoppas det går bra!
Kram

2013-01-22 @ 14:39:41
URL: http://paulaz.se
Postat av: Tette - svarsinlägg

Nä, systeryster, har inte heller tidigare hört talas om att man ska frysa (annat än om man lackat svett och det torkar in ..) under kärringsjukan, men nu på sistone HAR jag hört andra säga det. Antar att det är olika från person till person, som så mycket annat.

Jodå, det är spännande - OCH kul! :-) Du får komma och jobba med oss! hehe ;-)

KRAM!/Lillasyster.

2013-01-23 @ 06:38:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0