Snacket #4 Jobbstatus

Snacket går ut på att man varje söndag får fem frågor från Milo Lilja, som man svarar på i sin egen blogg/hemsida.

1. Vilken status anser du att ditt yrke har i samhället?
Jobbar ju inte längre, men under de 24 år jag var yrkesverksam som frisör så upplevde jag det som att de flesta ser yrket som något med rätt hög status faktiskt. Speciellt om man som mig var egenföretagare.
Ärligt talat kunde jag nog till och med känna ibland att man fick lite FÖR hög yrkesstatus i folks ögon. Förmodligen för att många är fåfänga och ser håret som något speciellt och viktigt?!? ;-)

2. Är yrkets status viktigt för dig? Hur?
Nej verkligen inte! Skaffar man sig ett specifikt yrke för statusens skull så känns det väl lite väl ... märkligt/fånigt.

Jag, för länge sedan, i mitt yrkesutövande.

3. Vilket är det ”lägsta statusjobb” du haft? Hur blev du bemött av andra?
Har ju egentligen bara arbetat som frisör (var inte ens 16 år fyllda när jag började som frisörelev), men jag jobbade under en kort, kort period som sjukvårdsbiträde och det yrket har ju helt klart lägre status. Blev inte bemött på något särskilt sätt pga. det dock.

4. Vad är yrkesstolthet för dig?
Att ALLTID göra mitt allra bästa!!

5. Har du någon gång ljugit och sagt att du har ett annat yrke än det du har?
Nej, men däremot har jag en gång som tonåring ljugit om att jag gick en annan skola (musikinriktad) än den jag egentligen gick i, hahaha. För samma kille (en sju år äldre sådan) ljög jag också om att jag hade en motorcykel och att jag var tre år äldre än jag var. :-o ;-)

Äldre Tjej/killsnacksinlägg!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0