Snacket #3 Böcker

Snacket går ut på att man varje söndag får fem frågor från Milo Lilja, som man svarar på i sin egen blogg/hemsida.

1. Vilken bok läste du senast ut?
"Äntligen icke-rökare", av Allen Carr.

2. Vad handlar boken om och vad vill författaren lyfta fram/peka på?
Det är en handbok i hur man utan hjälpmedel ska kunna sluta röka lätt som en plätt. :-o ;-)

3. Hur ser du på personerna i boken och vilka känslor väcker de?
Har läst boken två gånger (första gången 2005, senaste gången för bara ett par månader sedan knappt). Första gången satt jag mest och irriterade mig på allt som stod i den. Tyckte att den fördummade mig som läsare och att författaren försökte sig på en så simpel form av psykologi (hjärntvätt) att jag fnös mest hela läsningen igenom.
Senaste gången däremot, kunde jag ta till mig bokens budskap på ett helt annat sätt och den gav mig då känslan av hopp och styrka, istället för fnysningar och irritation. ;-)

4. Vad tyckte du om boken? Vilket betyg ger du den och varför?
Om man förmår läsa den utan försvarsattityd (vilket jag måste haft första omgången, hehe), så är den i helhet bra! Ger den fyra plus av fem! Det sista pluset fattas därför att jag fortfarande tycker att den är skriven på lite ... dagispedagogiksnivå. ;-)

Slutade ju faktiskt röka - hela 16 dagar - efter att ha läst den. Sedan jag började röka igen har jag hållt mig till 15-17 cigg per dag, jämfört med de två paket per dag jag rökt de senaste typ 30 åren. :-o (Har rökt i hela 34 år snart. Urk! ...)

5. Tror du att jag (Milo) skulle gilla den?
Du är ju inte rökare men å andra sidan så säger författaren att man kan överföra innehållet till att gälla vad tusan som helst i sitt leverne som man önskar bli av med så ja, varför inte?!? OM du nu tycker att du har några oönskade "laster". ;-)

Äldre Tjej/killsnacksinlägg!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0