The Voice - Carola

Jag gillar inte den genre Carola huserar i (eller genre i flertal, hon sjunger ju lite av varje) och jag tycker egentligen inte alls om skolade röster men ... Just Carola har en särställning gällandet musikalitet/röst som gör att jag står ut med nästan vad som helst från henne och tycker ändå att hon är i särklass den bästa sångerskan i landet! Utan tvivel! Bryr mig inte ens om de oerhört naiva, oigenomtänkta uttalanden hon kastat ur sig i tid och otid. Väljer att inte lyssna på annat än hur hon sjunger, helt enkelt.


Vacker som få är hon ju dessutom (även om jag tyckte hon var ännu snyggare innan hon fixade åt sig Hollywood-tänderna!) och jag rent av avundas det hopp och den glädje hon utstrålar - oavsett om den är född ur en tro på något jag inte så starkt själv tror på. De eventuella later hon har FÅR hon ha, enligt mig, just för att hon ÄR en stjärna - punkt slut! ;-)

När Carola slog igenom (med "Främling" i Melodifestivalen -83), så var jag gravid med dottern. Minns att samtliga bidrag innan hennes (hon kom ut sist) var URKASSA. Verkligen skitdåliga, med sångerskor som sjöng så illa och "snett" att jag fanimig led. Kontrasten till dessa och Carola var ju som natt och dag. Blev helt bortblåst av hennes enormt stabila, klara röst. Som en skänk från ovan (vilket hon ju kanske rentav ÄR ;-)).

Förövrigt har jag en egen story med Carola inblandad. Från när jag som sjuttonåring var på vippen att bli lanserad som sångerska/låtskrivare. Genom en musikervän hade jag fått kontakt med det då stora skivbolaget SOS. Dåvarande chef där blev VÄLDIGT förtjust i en av mina egnskrivna låtar (han kallade den en HIT till och med ;-)), "Friday" (här "slask"inspelad då jag var 16 år gammal), och ville lansera mig. Han ville dock vänta ett halvår, eftersom han precis var igång med att lansera en annan ung sångerska (och DET var alltså Carola ;-)).


"Min" kontakt hade ingen lust att vänta utan tog låten vidare till ett mindre bolag, "Studio Humlan", vilka också nappade och där fick jag sedan - tillsammans med mitt band - tillbringa två veckor med att spela in tre egna och en annans låt. Det var ett stort "hallå" kring alltihop, jag skulle minsann inte bara lanseras i Sverige, utan över hela världen. :-o ;-) Hur som helst ... innan min skiva hann släppas gick det lilla bolaget i konkurs och allt slutade där. Så snopet och abrupt kan det gå till i musikbranschen.

Nu har jag aldrig besuttit några drömmar om att "slå igenom", aldrig ansträngt mig ett smack för att så skulle ske, så jag tog nederlaget med ro. Andra har däremot haft de drömmarna ÅT mig och för dem blev det nog desto mer snopet. Jaja .... lite kul dock att det var just Carolas lansering som just exakt då satte stopp för min egen. ;-)

Som sagt så gillar jag inte den musikstil Carola sjunger inom och har därför haft lite svårt att välja ut ett klipp med henne att lägga in här, men det fick till slut bli denna ->
Suspicious Minds - Carola (Elviscover)
Inspelad förra året och jag måste säga att jag gillar hennes röst ÄNNU MER nu, när hon som "äldre" fått en liten touch av skrovlighet i den också.


Kommentarer
Postat av: Maggan

Nej och åter nej Carola är inte "my cup of coffe" orkar inte lyssna på henne, kan inte ens se programmet för att hon sitter där :(! Det finns så mycket vackert att lyssna till, så henne klarar jag mig utan...



Ser att du mår pest,,men snart blir det bättre ska du se! Kramar //Maggan

2012-01-15 @ 21:36:28
URL: http://husnummerelva
Postat av: Tette - svarsinlägg

Hehe. Det var ord och inga visor det! ;-)



Jag lyssnar nu inte på Carola heller (mer än lite till jul, för ingen sjunger julsånger som hon), men jag konstaterar ändå - när jag hör henne - att hon är outstanding röstkvalitétsmässigt.



Kram tillbaka!/Tette.

2012-01-15 @ 22:57:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0