Älskade dottern fyller 28 år!



Nyss fyllda 19, på Nacka BB, Trettondagsafton 1984, födde jag detta bedårande flickebarn på 3040 gram och 49 cm. Förlossningen var - som hos många förstföderskor - utdragen. Den tog 18 timmar och gick komplikationsfritt. Hennes far (som kunde charma vem som helst!! ;-)) lyckades övertala personalen om att han skulle få sova över på förlossningen, så det gjorde han, trots att män på den tiden snällt fick lämna nyblivna modern och barn och åka hem när barnet var fött.


Dottern tre dagar gammal.

Dotterns far - tyvärr död sedan 2002.

Zabina, som dottern heter, var en otrooooligt enkel baby att ha att göra med. Hon sov 12 timmar VARJE natt, från första dagen! Faktum är att hon skulle sovit ännu längre, om det inte vore för att jag väckte henne för att hon behövde mat. :-o Och mat hade jag så det svämmade över. Fick sitta nattetid och pumpa ur mig, eftersom jag höll på att sprängas. Och jag hade ju verkligen inte lust att väcka henne om natten och riskera att förstöra hennes lugn, när hon nu sov så sött.


Jag (som inte var så sur som jag ser ut!! ;-)) med nyammade och tvärslocknade dottern.

Hon sov, åt, log och jollrade. Hon skrek aldrig! Jag menar det! Det var helt besynnerligt hur glad och belåten hon alltid var och alla påpekade det. Andra nyblivna mödrar i området där jag bodde fnös och sa att; "Du vet inte vad det vill säga att ha en baby i huset, för din är inte normal". De var såklart bara avundsjuka och själv trodde jag att jag helt enkelt var den mest perfekta modern som gick att uppbringa, med ett sådant välartat barn! ;-D

Och så fortsatte det, hela hennes uppväxt igenom i princip. Glad, sprallig, social och pratglad. (Raka motsatsen till sin mor med andra ord, hahaha) Zabina var extremt mycket med mig på jobbet under uppväxten. Hon trivdes bättre där än på dagis och eftersom jag hade egen salong på den tiden så fungerade det för mig att låta henne vara med. Hon älskade att prata med mina kunder och pyssla runt där på salongen.


Är man dotter till en frisör tillhör det vardagen att få tvätta och torka håret på salong. ;-)

Zabina var överhuvudtaget med mig överallt, till och med till krogen faktiskt, men bara de gånger (och det var en hel del) hennes styvfar (sonens far) spelade med sitt band. Jag drack aldrig en droppe alkohol vid de tillfällena och ansåg inte att det skadade henne att se andra vuxna människor fulla, så länge jag var nykter. Men OJ vad många gånger jag fått försvara mitt beslut att ta henne med, inför andra kroggäster. Antar att de mest kände sig obekväma med att inte vara nyktra bland barn? ...


Zabina som sexåring, under en krogkväll när exmaken hade spelning. Att döma av gesten så tyckte hon kanske att det var lite väl hög volym. :-o Hon har dock inga hörselskador, så så farligt var det nog inte ändå. ;-)

Dörr i dörr med min frisersalong hade en manlig vän till mig en fotostudio. Dit in sprang Zabina titt som tätt och vid ett tillfälle, när han inte hade kunder, så passade han på att fota henne lite. Han tyckte bilderna blev så bra att han bestämde sig för att skicka in dem till "Boom Agency" (barnmodellagentur) och de blev helt begeistrade och ville genast ha henne i sitt "stall". Jag visste ingenting om några fotoinskick förrän agenturen ringde mig och sa att "Grattis, Zabina har blivit utvald som en av 50 (av drygt 5000!!) att ingå i vår agentur. Oups, jaha, ok, ja vill hon själv fotas i tid och otid så visst.

Under en period var vi så ganska ofta till Stockholm för olika fotouppdrag (och provfilmningar till diverse reklamfilmer) och bland annat var hon med i Elloskatalogerna. Hon tyckte verkligen att det var skitskoj att få så mycket uppmärksamhet och apa sig framför kameran, men huxflux tröttnade hon bara plötsligt och vi drog oss ur agenturen.


Zabina under sin period som barnmodell, här ett ex. från Elloskatalogen.

Hon har alltid varit intresserad av estetiska aktiviteter, som att teckna (hennes far var konstnär), fota och sjunga. Tyvärr har hon inte haft tålamod (och/eller intresse?) nog att lära sig att spela ett instrument, trots att jag försökt fånga hennes musikintresse många gånger. På senare år har hon dock mer och mer börjat ägna sig åt att teckna, vilket gläder mig. :-)

Zabina var som sagt ett extremt enkelt barn att ha att göra med. Under tonåren var hon så skötsam att jag nästan började fundera på om hon var hemligt högreligiös. :-o hehe Jag som själv var mer vild än tam under tonåren, hade förberett mig på det värsta när hon kom i den åldern. I förebyggande syfte blev jag "Helgvandrande förälder" (genom skolans/fältassistenternas omsorg), men hon var aldrig ute och "härjade", utan var nästan alltid hemma hos oss - tillsammans med kompisar. Jag var alltså ute och vandrade bland andras mer vilda ungdomar, medan min egen snällt höll sig i hemmets lugna vrå, hahaha.


Zabina som 14-åring.

Utbildningsmässigt var hon ganska "hattig" och började och slutade i programmen Media och Estet (konstinriktning), tills hon till slut gick en undersköterskeutbildning.
Inte förrän hon blev myndig började vi få konflikter sinsemellan. (Tror det är rätt vanligt mellan mödrar och döttrar faktiskt ...) Konflikter som blev så stormiga att vi kom fram till att vi nog inte skulle bo ihop längre. Hon flyttade och träffade snabbt en äldre kille, som hon blev gravid med - lille Elvis far alltså.


Zabina som 17-åring, sista året hon bodde hemma.

Relationen höll tyvärr inte, utan tog slut redan under graviditeten. Jag hoppade in som ställföreträdande pappa och var med henne på samtliga mödravårdskoller, förlossningskursen OCH under Elvis förlossning. En helt obeskrivligt häftig upplevelse! :-) Att få vara med när ens eget barnbarn föds är bland det bästa man kan få uppleva, näst efter födelsen av de egna barnen.


Nyfödd Elvisunge! Jämför bilden med den på dottern som tredagarsbaby - de är väldigt lika. :-) Till höger - STOLT mormor (jag alltså) med nyfödda första barnbarnet, vars födelse jag alltså fick uppleva från start till final! :-)

Dottern träffade ganska snart en ny man, med vilken hon fick mitt andra barnbarn Isolde. Men även den relationen tog slut efter några år, tyvärr. Dock har dottern och Isoldes far en väldigt god föräldrarelation till varandra idag och det är jag glad över.


Jag med mina fina barnbarn Elvis och Isolde. Här är Isolde bara några dagar gammal.

Av någon outgrundlig anledning har Zabina nu varit singel och ensamstående med sina barn (och jycken Roddy TheDog) sedan fyra år tillbaka. Hon som är både vacker, trevlig, empatisk och genomgo! Men hon har inte känt lust till att träffa någon ny helt enkelt. Jag hoppas dock att hon inom en inte allför lång framtid träffar mannen i sitt liv och får uppleva stark kärlek igen - till andra än sina barn, menar jag! Det är hon verkligen värd, min lilla älsklingsflicka! <3

Zabina och jag har en nära, god relation och vi träffas minst ett par gånger varje vecka. Även barnbarnen träffar jag ofta, vilket jag är glad för. :-) Jag älskar dem djupt alla tre!


Zabina med sina gullungar, maj-09.


Kommentarer
Postat av: Jerry

Tack för din varma twitterkommentar. Såg den först nu. Har varit lite off en tid, men försöker igen. Jag håller ut... (;-)



Hoppas din fina dotter får en bra födelsedag. Du har så fina barn. God fortsättning till dig och de dina.

2012-01-05 @ 11:56:52
URL: http://jerryolsson.wordpress.com
Postat av: Kajsa

Jag blir alldeles rörd över hur fint du skriver om din fina dotter (lika fint som du skrev om din fina son).

Ge henne en stor kram från mig och gratulera henne så gott på födelsedagen!

Kram

2012-01-05 @ 12:04:54
Postat av: Tette - svarsinlägg

Jerry - Bättre sent än aldrig och bra! att du håller ut! ;-)

Vi ska fira dottern min hos mig i eftermiddag, blir nog finfint. :-)

GOD fortsättning till dig också Jerry, och KRAM!/Tette.



Kajsa - Tack snälla för fina ord! :-)

Kram tillbaka!/Tette.

2012-01-05 @ 12:41:24
Postat av: Paula i pörtet

Vilken fin berättelse, jag känner ju inte din dotter särskilt väl men nu fick jag lära känna henne lite mer!

Jag fick ju också vara med från början till slut när Simon föddes, Hasse var också med, det var en riktigt häftig upplevelse, den enda förlossning jag varit med om eftersom jag själv blev snittad och sov gott!

Ha en fin helg, vi har strålande sol och åtta kalla grader, planerar en långpromenad på Söppenmyren.

Kram

2012-01-06 @ 11:12:02
URL: http://paulaz.se
Postat av: Tette - svarsinlägg

Hej syster!

Jaha, det visste inte jag i min tur, att du (och Hasse) var med när Simon föddes. Var pappan inte närvarande där heller?

Och inte heller visste jag att du blev snittad med Saija. Tänk så lite man vet ändå om varandra. :-o



Ha en skön promenad! :-)

Här har vi ett par minusgrader och ett tunt puderlager av snö kom igårkväll. För min del kan snön lika gärna låta bli att komma överhuvudtaget, när det inte varit något alls hittills! Och mer än minus fem vill jag inte ha, då får mina sönderrökta luftrör det jobbigt bara.



Kram tillbaka!/Lillasyster.

2012-01-06 @ 13:28:05
Postat av: Cordelia

Bara för att man är vacker är det väl inget måste att hoppa in i en relation? s Tar din dotter lite i försvar här, på skoj, för jag har själv fått höra detsamma under många år -att jag behöver träffa någon, jag som ser så bra ut bla bla bla.



Hon kommer absolut hitta den rätta när hon själv känner sig redo. Ingen tvekan!



Vilken tur vi har som begåvats med så goa barn, eller hur? Vi är nog bra mammor skulle jag tro.



Kram på er...

2012-01-08 @ 17:34:20
URL: http://www.trollpulver.se
Postat av: Tette - svarsinlägg

Nej det har du rätt i Cordelia!

Men vacker var bara en av hennes fördelar jag stolpade upp. ;-)



Om man bara av absolut egen vilja, för att man trivs bäst ensam och inte vill ha en relation därför, så är det ju en sak. Men eftersom jag känner min dotter så vet jag att det finns många andra faktorer som gör ATT hon väljer så och DÅ tycker jag att det är sorgligt när åren går och hon fortsätter vara ensam.



Men förhoppningsvis har du rätt i att hon - när hon känner sig mogen för det - träffar någon att dela livet med, utöver sina barn.



Ja det är tur att man kanske gjort NÅGOT rätt i alla fall, hehe. ;-)



Kramar tillbaka!/Tette.

2012-01-08 @ 18:01:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0