Nä, jag är värdelös ...

Femton dagar gick det att vara nikotinfri. Femton dagar av NOLL positivitetseffekt! INGENTING kändes bättre det minsta lilla ens! :-( Tvärtom - fick hur mycket skumma symptom som helst, UTANPÅ de redan vidriga jag hade!! FAN FAN FAN också!!!! Har inte sovit en enda natt under dessa femton dagar, utan att vakna stup i ett i fullständig vrålångest. Inte över ciggen, utan över alla skumma symptom som gett mig panik.

Men jag ger inte upp helt, så fort jag samlat nytt mod så provar jag igen och hoppas på att jag håller ut längre då - helst för alltid!

Känner mig verkligen totalt värdelös just nu! HELT! :-( Och tycker att jag svikit inte bara mig själv, utan även barn och barnbarn. Känns tungt som FAN! Har kommit fram till att jag nog ändå måste börja med ännu någon variant av antidepressiv innan jag ger mig ikast med ett nytt rökstoppsförsök. Bara det att jag ju fortfarande lider svårt av "brainzapsen" från utsättningen av förra medicinen och hade ju helst velat få bort det innan jag påbörjar något nytt men ... mår så jävla dåligt så det går inte att vänta längre. Jag går totalt åt om jag väntar mer. :-(

Nästa vända tänker jag inte tala om för någon att jag slutar röka! För mig fungerade det bäst INNAN jag högt deklarerade det för alla jag mötte. Jo, jag är lite som kärringen mot strömmen - i det mesta ...

Godnatt!
 

Kommentarer
Postat av: Nina

Jag fimpade min sista cigg för femton år sedan, inget jag hade planerat utan jag fick helt enkelt en astmaattack..sedan vågade jag inte röka mer. Men nikotinfri är jag absolut inte för jag bytte ciggen till snus. Och att sluta med det kan jag lova är en pärs, har gjort några försök men jag får sådan ångest och mår så jäkla dåligt att jag bara vill dö, verkligen på riktigt.

Nu har jag en prilla under läppen all min vakna tid, ibland även när jag sover.

Jag vet vilket helvete det är att sluta med detta gift.

2012-02-13 @ 01:02:19
Postat av: Monica

Meh - Nä, värdelös är du inte! Jag vet inte hur många gånger jag slutade/feströkte/började/slutade/började/slutade/feströkte... etc etc innan jag lyckades sluta helt. Eller, ja, jag har ett uppehåll. Just nu har uppehållet varit totalt utan vare sig snus eller festcigg sen 2007 - det är inte så länge.

Du kommer att fixa det. Kanske inte nu, kanske inte nästa gång, men någon gång. Det var min pappa som gjorde att jag lyckades den här gången. Han har rökt sen han var 12/13 år eller så. Ett uppehåll har han haft under några år. Han sa inte att han hade slutat. Men när han fixade det, 2007, då tyckte jag att jag också borde fixa det.

Så du kommer att fixa det, någon gång! Jag är helt övertygad. Just nu var inte rätt tillfälle bara.

Kramar

Monica

2012-02-13 @ 09:19:49
Postat av: Tette - svarsinlägg

Tack Nina och Monica för era tröstande, ickedömande inlägg! Det första jag tänkte på när jag vaknade var att NEEEEJ, jag är rökare igen. :-(



Däremot har jag sovit som en stock, den konstiga bedövade känslan på hela huden (inklusive inuti munnen) är som bortblåst och för första gången på 16 dagar var det inte som vatten som kom ut ur magen, när jag satte mig på toa så ... kroppen känns på de punkterna redan "normaliserad" igen, av den nikotin jag nu tillfört sedan igår.

Hemskt, men sant. :-o



Men som sagt - jag ger inte upp tanken på ATT bli rök/nikotinfri vad det lider! Och jag ska göra mitt yttersta för att i alla fall inte komma upp i mina "vanliga" två paket om dagen igen, innan nästa stoppförsök! ;-)



KRAMAR till er!/Tette.

2012-02-13 @ 09:44:26
Postat av: Roger

Näe ge inte upp Tette, bättre lycka nästa gång...dom flesta som slutat röka har prövat x antal gånger innan :) Kram!

2012-02-13 @ 10:11:40
Postat av: Saija KryptoNell

Jag tycker att du var tuff som ens provade! Klandra inte dig själv... och ja, det ÄR tufft att alla i omgivningen vet om, för en dle är det positivt och för en del negativt.



Jag försökte ju sluta då mamma hade lagt av, med såna där tabletter men näää det funkade inte det minsta lilla, tyvärr (för de var ju svindyra också!) Kände mig värdelös jag med, els för att jag inte klarade det och dels för att vi lagt ut så mycket pengar på det.



Så nu avvaktar jag.



Det största problemet jag har är nog att jag egentligen inte VILL sluta... Fast jag vill att jag ska vilja, men jag gör nog inte det till 100% och då är det nog ännu svårare.



Kram på dig moster! <3

2012-02-13 @ 10:35:06
URL: http://saija.se
Postat av: Kajsa

Håller med dom andra, dom har skrivit så bra redan vad jag tänkte :-P

Och som du själv skrev så skulle du ju göra allt för att inte komma upp i två paket om dagen. Jag vet folk som har gjort som du, och dom har tvingat sig till att bara röka tre per dag, men det behöver ju inte funka för alla :-P

Kram

2012-02-13 @ 11:11:46
Postat av: Paula i pörtet

Hej syster, bra kämpat. Jag har aldrig sett mig som ickerökare, och hade inte min sjukdom yppat sig hade jag blossat vidare till dödedagar, jag trivdes ju med ziggen. Men, jag vill leva lite till, och när världens bästa läkare förklarade att inga mediciner i världen var ens i närheten av lika bra som att sluta, ja, det var liksom bara att välja. Men jag säger som många andra här, en dag lyckas du, sisun finns ju där fast du förmodligen mår för dåligt psykiskt för tillfället. Man ska helst vara i bra balans i övrigt i livet enligt vad läkarna sa till Saija då hon funderade på att sluta.

Kram på sig, varför inte prova Champix nästa gång?

2012-02-13 @ 15:05:15
URL: http://paulaz.se
Postat av: Tette - svarsinlägg

Tack igen alla, för peppning! :-)



Roger - Nej, jag ger inte upp, ska testa igen snart!



Saija - Jag har känt som du fram till för ett par år sedan bara, att jag inte helt vill sluta. Men numera VILL jag det faktiskt! Främst för att jag känner mer och mer tydligt att jag inte mår bra av ciggen, men också för att det är sinnesrubbat dyrt och allmänt bara äckligt. Men som för dig hjälpte inte heller medicinerna för mig - har provat både Zyban och Champix. Märkte INGEN som helst effekt! :-o



Kajsa - Nja, tre om dagen lär jag inte kunna hålla mig till om/då jag fortsätter. Men under ett paket i alla fall och det är ju ändå mer än en halvering från det ursprungliga. MEN ... jag laddar redan för ett nytt totalstopp, vilket jag hoppas jag är redo för snart igen! ;-)



Systeryster - Ja både du och vår bror har ju slutat pang-bom pga sjukdom. Ni ÄR duktiga!! Oavsett om ni inte haft något val eller inte. Eller ... ett val har man väl alltid och ni valde livet. BRA! Önskar jag också gör det väldigt snart - innan jag hamnar i en återvändsgränd på det sättet!



Som jag skrev till Saija ovanför, så HAR jag testat både Zyban och Champix och ingen av dem hade effekt på mig. Inte ett smack effekt! :-o Läkarna och jag tror att det beror på att min kropp är för van vid antidepressiv medicin, vilket ju är vad dessa antirökpiller innehåller - i minidos. Din kropp borde väl kanske också vara det, men det är förmodligen skillnad på antidepressivas innehåll också. Den du åt var väl kanske inte riktad på just de signalsubstanserna som antirökpillerna är?!?



Nej jag tror att det här med att sluta pang-bom är det bästa för mig - förutsatt att jag inte, som nu, är helt ur gängorna redan innan. Så en ny antidepressiv måste börja brukas innan jag gör ett nytt försök! :-)



Kram till er allihop!/Tette.

2012-02-14 @ 09:06:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0