Lustlöst vaccum

Tillvaron känns/är som rubriken säger - ett lustlöst vaccum. :-/ Det faktum att jag nu varit rök/nikotinfri fem dygn hittills har egentligen inget med lustlösheten att göra, även om det kanske kan kännas frestande att "skylla på" det. ;-) Jag menar ... inget av det negativa jag upplever/känner skulle bli bättre av att jag tog en cigg!

Jag är faktiskt oväntat lite röksugen, med tanke på att jag rökt konstant under 33 års tid!?! Hur kommer det sig tro, att själva suget ändå inte är större än det är? Nog för att jag har en massa helkonstiga symptom/abstinensbesvär, men själva känslan av att vilja ta en cigg är extremt liten! Har tappat aptiten för allt, i och med rökstoppet. Menar allt ätbart. Får tvinga i mig föda, för att inte tuppa av bara. Har alltid haft väldigt lågt blodsocker och det känns inte högre nu precis. Förstår dock inte den här aptitlösheten?? Trodde man skulle få större/mer aptit av att sluta röka?!?


Däremot är jag ändå svullen. Händer och fötter (även ansiktet till dels) känns vätskigt och svullet. Har läst att man tydligen kan bli så när man slutar röka, men varför ... undrar jag ... och det har jag inte fått förklarat någonstans ännu?!? Varför samlar man vätska av rökstopp? Vet du? Det ska tydligen dock vara övergående på några månader eller så.

Det jobbigaste av alla symptom är ändå att jag inte kan sova om nätterna längre. Främst pga att hjärtat får jordens ryck och slår HÅRT och FORT som FAN just när jag försöker sova!?! :-o Nog för att jag brukar ha hjärtklappning och har ju medicinerat mot det sedan 20 år tillbaka, men just de här extrema NATTrusningarna känns kopplat till rökstoppet nu. Dagtid däremot har det slagit så jävla sakta att jag trott det ska stanna titt som tätt.

Så ... igår halverade jag min "normala" betablockerardos av den anledningen. Blodtryck/puls sjunker ju av rökstoppet och då känns det ju logiskt att jag även sänker betablockeraren! Får väl testa lite fram och tillbaka och se vilken dos som känns bäst när kroppen vant sig vid att vara nikotinfri!


Förutom hårda, snabba hjärtslag om natten så känns det även som att jag slutar andas varje gång jag slumrar till! Vaknar alltså med ett ryck och känner mig som jag skulle hållt andan och får nästan flåsa igång andningen igen!?! SKITLÄSKIGT! Hade något liknande (dock inte HELA nätterna) strax efter att jag hade min första hjärnhinneinflammation (maj -09) - hela sommaren efter rent utav. Men sedan dess har jag inte märkt av det, förrän nu då alltså, sedan rökstoppet i lördags. Hoppas det går över snart! Känns ju som att hjärtrusningarna nattetid har kopplingar till dessa andningsuppehåll på något vis. Jaja ...

Är spänd som en jävla fjäder konstant också!! Det var jag ju i och för sig som rökare också, men det känns mer påtagligt nu. Speciellt i bröstet/magen, där det är som någon slags konstant kramp/adrenalinspruta. Känslan är lite som att man sitter fast i det jobbigaste läget i en situp, samtidigt som det spruuuutar adrenalin runt i kroppen, med utgångspunkt just därifrån, i mellangärdet. Axlar/nacke/skalle är också hysteriskt spända och jag vet inte riktigt hur jag ska få det att släppa. Har testat både med att gå ut och gå, cykla på träningscykeln, göra situps och/eller genom att försöka sova, för att få kroppen av släppa krampen, men inget hjälper. :-(

Ja, ni hör själva ... har inget positivt alls att komma med såhär fem dagar efter rökstopp! MEN ... eftersom jag inte heller känner att jag lider av något direkt markant röksug, så tänker jag ändå låta bli ciggen och hoppas på att det ska dyka upp något positivt som belöning för det, vad det lider! ;-)

Kommentarer
Postat av: Kajsa

Du imponerar på mig, du är jätteduktig som låter bli att röka. Hoppas att du snart får må bättre också.

Kram

2012-02-02 @ 20:12:19
Postat av: Marie

Det är visst fler än jag som är uppe och ränner om nätterna. Så tröstlöst. Känner mig uppjagad för ingenting. Vet inte vad jag ska skylla på. :-( Hoppas iallafall att du känner dig bättre snart. Och är jätteglad att du inte längtar efter "nappen". :-)

2012-02-03 @ 08:03:13
Postat av: Tette - svarsinlägg

Tack Kajsa och Marie! :-)



Trevlig helg på er och kram!/Tette.

2012-02-03 @ 10:49:59
Postat av: Paula i pörtet

Heja dej, jag är så stolt över min lillasyster! Jag önskar att jag hade upplevt att inte maten smakade, dock, själv upplevde jag det som att maten smakade såå mycket godare!

Kämpa på, håller tummar och tår

Kramen

2012-02-03 @ 12:03:48
URL: http://paulaz.se
Postat av: Jerry

Här händer det grejor minsann medan man är borta några dagar... vilken positiv läsning med rökningen, om inte annat så måste du ju spara in lite pengar (om jag nu ska hitta något positivt av det) och det är ju inte fel.

Har själv haft sjukdomar i min närhet och själv så nu är jag så trött på det! Ska ju till London på torsdag och då j*vlar vill jag vara fit for fight!

Hoppas det "släpper" snart för dig så du får känna av att du slutat röka. Du känner inte dofter bättre?

Kramar från Jerry

2012-02-03 @ 23:33:46
URL: http://http//jerryolsson.wordpress.com
Postat av: Tette - svarsinlägg

Paula - Tack kära syster! :-) Och ja, jag ska försöka hålla ut!!



Kramar tillbaka!/Lillasyster

-------------------------------------------

Jerry - Tack för peppningen och jodå, pengar sparar jag ju förstås. Men nä, varken doft eller smak känns mer - tvärtom faktiskt - inget smakar eller doftar ett smack längre!?! :-O Hur mysko som helst, för jag har ju läst/hört att det ska vara det första som återhämtar sig och det inom några dagar bara. :-O Jaja ... vi får väl se vad som händer framöver. :-)



Ja jag har läst hos dig att ni haft lite kräksjuker, tandvärk och annat mys ... Hoppas det är bättre nu och att Londonresan blir uuuunderbar!! Är lite avis faktiskt! ;-)



Kramar!/Tette.

2012-02-04 @ 11:33:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0