Mer låtskriveritankar

Igår när jag tittade/lyssnade på Lars Winnerbäck i programmet "Tack för musiken", så konstaterade jag att jag inte direkt kategoriserar hans musikskapande som låtar. (Har inte lyssnat särdeles mycket på honom förut) Tycker mer att han skriver berättelser som han sen, likt en mässande präst, framför. Det är extremt monotont, i de flesta fall saknas byggsatserna vers/refräng/stick och innehåller bara verser - och det många - för att kunna berätta det han vill säga. Säger inte att jag inte tycker om Winnerbäck. Säger bara att jag inte kallar det låtskriveri. Mer betraktelsetexter, berättade till musik.

En annan sjungande poet är ju Peter LeMarc. Älskar de flesta av hans texter. Förstår dem så precis och därför går de rakt in i mig. Lägger ett par LeMarc klipp här. Lyssna för Guds skull på texterna! ;-)





Andra LeMarc-låtar jag verkligen älskar och förstår är "Mellan Dig och Mig" och "Mellan Månen och Mitt Fönster", leta gärna upp dem och lyssna på underbar poesi!

Jag har skrivit låtar sedan jag var i yngre tonåren. De första åren mest på svenska. Sen bytte jag till engelska och har skitsvårt för att tänka mig att skriva på svenska igen. Språket låter för banalt att sjunga, helt enkelt. För mig menar jag. Hittar inte de rätta orden. Å andra sidan har jag faktiskt inte ens försökt på typ ... 30 år, hahaha. Men av någon anledning blev jag sugen på att försöka, igår när jag lyssnade på Winnerbäck. Jag skriver ju nu dock låtar i traditionell vers/refräng/stick - uppbyggnad så några berättelser blir det inte. Vi får se om jag kommer till skott! :-)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0