Fria viljan och feminism

Har skrivit om det här förut, i min Tankar-sida, men tar det igen här nu, eftersom det aktualiserades för mig, genom - i mitt tycke - naiva, korkade inlägg i ett forum jag brukar besöka.

Ämnena där var prostitution och feminism. (Två separata ämnen alltså, som ni kanske förstår ;-)) Trådskaparen (samma till båda) ville i stora drag mena att prostitution under "ordnade former" (lagliga bordeller) inte alls var skadligt för någon. Tvärtom, horor som frivilligt ägnar sig åt prostitution är ju för tusan glada horor. :-o Ehhh ...

Det här med fria viljan då ja ... hur fri är den egentligen. Tänk efter lite ... om du vuxit upp i ett hem präglat av övergrepp, missbruk, våld, då har också dina gränser för vad som är "normalt" rubbats enormt. Din känsla av trygghet, tillit och egenvärde likaså. Tror man att man inte påverkas av sin uppväxt så är man korkad! Klart som fan man gör det! Och även om man senare i livet faktiskt reflekterar på ALLVAR, så finns spåren kvar, det är jag övertygad om. Att förstå en sak logiskt/praktiskt är inte detsamma som att man automatiskt också KÄNNER och lever utifrån den förståelsen. Långt ifrån. Det är jag själv ett levande exempel på.

Om man berövats känslan av att min kropp är min, så är man inte heller förmögen att sätta gränser för vad andra får och kan göra mot och med just den kroppen. Säger sig självt, tycker jag. Med andra ord ... den fria viljan är beroende av vad vi lärt oss är "normalt" och ok.



Det andra ämnet - feminism. Trådskaparen menade att det inte existerar någon ickejämlikhet. Feminister är bara en hop bittra, missunnsamma idioter och dessutom är minsann män de som är förtryckta i samhället idag, enligt TS. hahaha säger jag bara. Ska man skratta eller gråta? Feminism-motståndare vill ALLTID påpeka att vi feminister vill att alla ska VARA lika, att inga skillnader ska få finnas mellan könen, utan alla ska göra samma sak och se likadana ut. För helvete ... Nej! 
Feminism har inte ett smack att göra med att vi skulle sträva efter att få alla att VARA lika, utan att i alla sammanhang bli exakt likvärdigt värderade!! Och så är det dessvärre inte idag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0