Dagens sjukjournal

Sitter och försöker plugga lite (Psykologi B), riggad med en dygnsregistrerande Ekg-apparat. Första halvan av denna dag gick ju åt till läkarebesök på SÖS. (Tack och lov är det nu motorväg hela vägen mellan Nynäs och Stockholm!) Först till hjärtmottagningen för att bli långtidsregistrerings-riggad och direkt efter till infektionsmottagningen för återbesök efter hjärnhinneinflammationen. Gick oväntat smidigt. Inga förseningar och inget strul. :-)


Hos infektionsläkaren gjordes bl.a en neurologisk undersökning, för att se om någon funktion blivit påverkad, men allt såg bra ut. ÄR ju mer ljus/ljudkänslig än vanligt och har lätt skall/nackvärk, men det är inget jag direkt lider av just nu. Fick även den kur utskriven, som man får ta vid hjärnhinneinflammationer av min sort, så att jag - OM jag skulle få samma symptom igen någon gång - snabbt kan sätta in behandlingen på mig själv. Men måste då ändå, enligt läkaren, åka in och få ett prov taget på ryggmärgsvätskan, eftersom man såklart inte kan VETA med säkerhet att det inte är någon annan form av hjärnhinneinflammation det är frågan om, som kräver någon annan form av behandling. Att jag ändå ska starta självmedicinering beror på att kuren verkar bättre ju tidigare den tas, så varje timme har betydelse, sa hon. Nu senast låg jag ju hemma flera dagar med hjärnhinnesymptom innan jag faktiskt gav mig iväg till akuten. Så fick jag INTE göra igen, fick jag lova henne. :-o ;-)

Den ömmande, svullna knölen jag berättade om häromdagen, som jag har på halsen, den visade jag upp för infektionsläkaren också, men hon trodde inte att den hade med hjärnhinnen att göra. Det var en svullen lymfa sa hon och kan orsakas av något så "enkelt" som ett sår i öra eller näsa, eller en lätt inflammation i tandkött/tänder. Hon trodde att den skulle försvinna av sig självt inom några veckor.

Hjärtprovet så ... anledningen till att jag gör registreringen är att man på "min" vårdcentral fick med ett extraslag de inte registrerat på mina Ekg förut och därför ville kolla upp det. Vissa dagar har jag runt fyra extraslag per MINUT, andra dagar kanske bara fyra på en hel dag. Idag - sedan apparaten blev påkopplad - har jag inte känt av några extraslag ALLS?! :-o Hm ... Inte bra! Eller ja, det är ju skönt att slippa förstås, men vad är det för vits att utredas om problemet inte uppstår under utredningen?! ... :-/


Tyvärr är jag så jävla trött av hjärnhinneinflammationen att jag sovit bort halva eftermiddagen. Har sovit middag flera timmar om dagen ända sedan jag blev sjuk. Hade ju planerat att "utsätta" mig för lite ansträngning idag, för att trigga extraslagen lite, men nää, orkade inte helt enkelt. Och de brukar dessutom normalt dyka upp oavsett om jag är stilla eller anstränger mig. Men inte just idag då, som sagt.

Ska ha apparaten på till imorgon vid 12-tiden. Sen in till hjärtmottagningen för att lämna den och även för att få ett ultraljud gjort på hjärtat. Inte förrän nästa torsdag kommer jag att få träffa själva hjärtläkaren, som då ska ge mig svaren på vad undersökningarna visat.

Slut på journalen för denna gång. ;-)

Kommentarer
Postat av: paula i pörtet

Hej, sådär är det alltid, när man väl ska upp till bevis så får man inga symptom...

Jasså du har också börjat få grått i håret. Men jag tycker ju det är tjusigt, fast, jag tänkte mig faktiskt nästa gång lite slingor eller ev. en tjockare slinga på en sida, förslag?

Kram

2011-10-21 @ 10:57:05
URL: http://paulaz.se
Postat av: Tette - svarsinlägg

Ja fan också. Fast den här gången var det ju extremt. Inte ett endaste litet skutt ens, när det normalt hoppar runt som jag vet inte vad?!? Sjukt!



Haha, Tita började nästan gråta när hon upptäckte mitt första gråa hårstrå för några år sedan. HON kände sig så gammal då, när hennes lillasyster blev grå, hehe.

Håller med dig, tycker också det är fint! Sen när det blivit mer jämt grått så ska jag ha det naturellt. Tror jag.



Ska du förvilla det grå så är tunnare och många slingor det bästa. Men vill du bara ha lite effekt på det hela så är det snyggt med färre och tjockare. Röstar på det senare i ditt fall! :-)



Kram!/Lillasyster.

2011-10-25 @ 01:57:06
Postat av: Tette - svarsinlägg

JÄMNT kanske det heter ... jaja, jag är trött, det är mitt i natta ju! ;-)



/Tette.

2011-10-25 @ 01:58:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0