Utsättningssymptom

Hugaligen, håller som bäst på att trappa ned den antidepressiva jag ätit i knappt ett år nu. Under det året har jag gått upp 32 !!! kilo!! :-o Dvs. så var det senast jag vägde mig - vilket är ett tag sen nu och med tanke på hur jävla otymplig jag känner mig och det faktum att jag inte kan ha mina kläder längre, så antar jag att det har blivit ännu fler kilon sedan dess. :-( Enerverande!!

Har i perioder, sedan -92, brukat antidepressiva och gått upp MASSOR av samtliga sorter. Något med/i dem gör tydligen att min ämnesomsättning fullständigt stagnerar?!? Kanske är det bara så "enkelt" som att kroppen är så van att gå på panikattacks-högvarv jämt och ständigt, att det lugn som medicinen för med sig helt enkelt då ger mig övervikten?


Cymbalta heter medicinen jag trappar ned nu och den fick jag börja med för att INTE gå upp i vikt, hahaha. Skrattretande ju! :-o ;-) Nu har i alla fall både psykläkaren och den hjärtläkare jag träffade förra veckan talat om för mig att jag måste gå ned i vikt och då finns inget annat alternativ än att plocka bort medicinen. Men ...

Eftersom jag inte alls fungerar utan medicin (har panikattacker DYGNET RUNT utan!) så måste jag hålla kvar en tredjedel av Cymbaltan och till den ska jag få testa ÄNNU EN variant antidepressiv (som inte ska ge viktökning ... men det skulle inte Cymbaltan som sagt heller ... hm). HATAR mediciner egentligen! Verkligen avskyr dem! Men vad fan ska jag göra då? ... :-/

Idag är det dag två med Cymbaltan på den lägre dosen jag sen ska ligga kvar på och OJ vad mysko jag känner mig! Ett av symptomen - det jobbigaste just nu - är att varje gång jag rör ögonen minsta lilla så blir det som en elektrisk stöt i huvudet, som liksom draaaar som någon slags "gupp" genom kroppen. Apkonstig känsla som inte liknar något annat. Det är som en liten, snabb kortslutning i skallen nästan. Otäckt! Hade likadant, minns jag, när jag trappade ut Zoloften. Minns dock inte att det var såååå jobbigt och svårt som den här gången, men det kanske det var.


Och till det så känner jag av försymptomet till panikattacker titt som tätt. En iiiisande känsla som får mig att känna mig svag, svimfärdig och overklig. Har man inte haft panikångest så förstår man inte den känslan, för den liknar inte heller något annat.

Meningen är att jag på fredag ska börja ta även den andra medicinen (Voxra) och förhoppningsvis ger den, tillsammans med den låga Cymbaltadosen, tillräckligt "skydd" mot ångesten och samtidigt viktminskning. Tvivlar ju, men jag har ju inget annat val än att försöka i alla fall. Fungerar inte det vet jag inte vad jag ska göra faktiskt?!? En positiv sak med Voxran är att den innehåller samma substans som anti-rök-pillret Zyban. Kanske det då kan föra med sig att jag äntligen förmår sluta röka och det utan att gå upp ännu mer av just det? Vore ju underbart!

Kommentarer
Postat av: Maggan

Oj oj vilken kämpe du är!! Jag sänder styrkekramar i massor, bara ta en dag i taget

Kram från Maggan

2011-11-01 @ 22:00:31
URL: http://husnummerelva.blogspot.com/
Postat av: Tette - svarsinlägg

Tack Maggan! :-) Kram tillbaka!/Tette.

2011-11-01 @ 22:57:45
Postat av: paula i pörtet

Hej syster! Cymbalta var det som Saija åt ett tag, men hon har slutat nu. Hon blev så himla trött så hon kunde sova dygnet runt...

Jag har lyckats gå ner 8-9 kg, men nu är det tvärstopp! Gick ju upp ytterligare 5kg till min redan stora lekamen när jag slutade röka. Om jag kunnat hade jag käkat små gröna piller som Saija tar, bantningspiller som verkligen fungerar, både på henne och Jonas! Men, självklart går de inte att kombinera med mediciner, de tar bort effekten av övriga mediciner och dom är ju livsviktiga för mig.

Jävla skit är det med kilona. Jag stavgår en timme om dagen, mer orkar jag inte men det räcker inte ändå.

Jag gillar förresten också kostymfilmer och serier, Downton Abbey är en favorit liksom den nya svenska. Man kanske pratade lite konstlat då på 1700-talet tror jag, stelt och märkvärdigt.

Ha en skön helg, jag åker till storstan o snusar bebbe

Kram

2011-11-04 @ 17:56:07
URL: http://paulaz.se
Postat av: Tette - svarsinlägg

Ja jag läste det tidigare i Saijas blogg. Och jo, jag har också varit SJUKT trött av den och svettats som en gnu (vilket jag trodde berodde på klimakteriet, men så var det tydligen inte), men ändå - hade kunnat leva med båda de biverkningarna, eftersom min ångest ändå blev så pass mycket lindrigare. Att jag nu slutar/byter beror ju på att två läkare bestämt det - pga den kraftiga viktuppgång jag fått av dem. För det i sig ger ju andra hälsorisker. JAG hade alltså själv tänkt leva även med snart 40+ kilon, för i jämförelse med den fullständiga, förlamande skräck jag lever i utan medicin, så är det ändå en skitsak. Men se det gick inte för sig tydligen, nejdå - här ska trappas ned, bytas ut, sättas in nytt och vem fan säger att jag inte går upp 40 kilo till av även nästa?? :-o Jag har testat runt tio olika antidepressiva sedan -92 och ALLA har gett mig stor viktökning! ALLA! Varför skulle en elfte vara annorlunda? ... jaja ... vi får väl se.



Är så imponerad av ditt rökslutande och att du sen dessutom bara gick upp ynkans fem kilo av det! Du stavgår en timme om dagen också - helt otroligt duktigt ju!! Angående bantningspiller skulle jag aldrig våga mig på sådana. HATAR piller överhuvudtaget - det är jordens procedur för mig varje gång jag måste sätta in någon medicin, vilken det än må vara. Så nej - inget för mig.

Äter man dem sen resten av livet, eller hur ska man hålla sin nya mindre vikt i långa loppet?



Ha en fortsatt skön helg och mys med bebben!

Kramar!/Lillasyster.

2011-11-05 @ 12:41:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0