Tjej/killsnack - vecka 47

(Tjej/killsnack är en nätgrupp (administrerad av Milo Lilja). Varje vecka läggs nya frågor/svar in.)

Julförberedelser

1. Vad ska du göra/gjorde du på första advent?
Som jag skrev under mitt förra inlägg här i bloggen, så putsade, fejade, adventspyntade jag och mina "barn" (strax 20 och 28 år gamla). Utöver det så sjöng/spelade jag och sonen in "Stilla Natt" genom hans IPhone. Det klippet låg också inne i föregående inlägg förövrigt. ;-) Måste ju lägga in sonens och mitt klipp igen, ifall någon missade det igår. ;-)



2. Hur många tomtar/vilken sorts tomtar har du som du brukar pynta med?

Tomtarna kommer inte fram förrän dagen innan julafton och de består av en samling udda figurer. Sådana som jag antingen fått av mormor/mamma för länge sedan, eller som jag köpt själv för att de tilltalat mig på något vis. Gillar främst gamla, traditionella tomtar. Hur många jag har vet jag faktiskt inte och eftersom de ännu ligger i julkartongen så tänker jag inte räkna dem heller. ;-)


Mitt äldsta barnbarn Elvis som tomte när han var bara lite drygt ett år gammal. Så urgullig! :-)


Jag själv som tomta. Bodde ännu i Finland och var 4-5 år någonting här.

3. När ställer du in och klär granen?
Dagen innan julafton. I år kommer jag nog inte ha någon gran dock. Ska inte ha några barn omkring mig, så det känns bara onödigt. Har en vit minigran jag haft sådana år förut, som nog kommer användas i år istället. Eller gran och gran ... mer grenar faktiskt, hehe. Det går i alla fall att hänga lite pynt i den.


Här är den fula vita grangrenen, hahaha. Hade den tydligen som ställföreträdande "gran" -05 senast.

4. Tänder du ljus varje advent, vilken typ av ljusstake har du? Om inte, varför?
Ja det gör jag. Nu är ju jag en sådan typ som tänder stearinljus alla dagar, året om, så det i sig är inget speciellt alls i mitt hus, men jag har en (ful) grön traditionell adventsstake också. Vi brukar pynta den med mossa och svampar, (som man "ska), men i år sket jag i mossan och la dit pärlor istället - ihop med svampar och några kottar.


Ett av mina favorit-granpynt som alltid hänger i granen.

5. När brukar du äta första julskinkan/alternativ (vad)?
Brukar alltid fixa skinkan sent på kvällen innan julafton och då provsmakas den såklart också. Som pålägg på ett knäckebröd helst.

Avslutar med en bild på mina barn, tagen julen -92. Här ser man verkligen åldersskillnaden (8 år, sånär som på en vecka).


Äldre Tjej/killsnacksinlägg!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0