Antidepressiv försökskanin

Ni vet de här "stötarna" jag från och till - och väääääldigt mycket TILL - haft nu under min nedtrappning av Cymbalta (antidepressiv medicin) och som jag även kände av (med MYCKET mindre kraft dock) när jag trappat ut Zoloft, som jag brukat från och till tidigare ... det finns tydligen ett namn på det - Brainzaps.

Min egen terapeut har hört talas om fenomenet, men inte att det skulle kunna uppstå i så hög omfattning som hos mig. Förutom honom hade INGEN medicinskt kunnig jag pratade med/träffade igår, (sjuksköterskor på sjukvårdsupplysningen, ambulanstransport-samordnare, ambulanspersonalen, akutvårdspersonalen, läkare) någonsin hört talas om dessa stötar/brain zaps. :-O Helt sanslöst!!


Eftersom jag haft EXREMT mycket brain zaps, varje gång jag rör ögonen minsta lilla - (speciellt sedan i söndags, då jag varit helt utan Cymbaltan) - och även precis haft min andra omgång av hjärnhinneinflammation, så ansåg diverse sjukvårdskunniga under gårdagen att jag var i behov av akut vård. Blev inskickad med ambulans till akuten, var jag nu spenderat ett halvt dygn med en hop sjukvårdspersonal som alltså varit totalt okunniga i att det ens existerar något som heter brainzaps. Man var alltså fokuserad på hjärnhinneinflammationens eventuella konsekvenser (eller ännu värre, en stroke!) och bortsåg till en början helt mina egna försöka att flika in att det kunde röra sig om utsättningssymptom.


Man tog såklart diverse prover på mig och visserligen hade jag en förhöjning av vita blodkroppar (och alldeles för högt blodtryck, vilket gjorde att de trycktestade mig en gång i timmen=12 gånger med andra ord), men de ansåg till slut ändå inte att de ville göra en ny lumbalpunktion så här snabbt efter att jag hade min andra konstaterade hjärnhinneinflammation på 1½ år så ... I princip satte jag min egen diagnos och blev till slut utsläppt med order om att kontakta infektionsläkaren under denna dag. Har ringt dit, men inte fått tag i henne. De skulle lämna ett meddelande hur som helst, så får vi se om hon ringer upp mig?!?

Är ändå snudd på chockerad av att man inom sjukvården inte har kunskap om det här, ändå relativt vanliga (även om det brukar vara i väldigt mycket mindre omfattning än hos mig) utsättningssymptomet!?! :-o Det är även svårt att hitta svenskskriven fakta kring det - däremot finns det en hel del beskrivningar av brainzaps i diverse patientforum (tack och lov, annars skulle man ju dö av skräck över dem!). Hur kommer det sig tro, att fenomenet inte blivit mer känt inom sjukvården? Obegripligt! Nog för att antidepressiv medicin är relativt nypåkommet (i alla fall de mer moderna, mer frekvent använda sådana), men ändå!? :-O


Känner mig helt klart som en försökskanin till dessa mediciner! Har brukat dem till och från sedan -92 och förutom den första, Anafranil, så stod inte ens symptom/biverkningar/utsättningssymptom som idag anses vanliga med i FASS. Som det här med viktökning t.ex. När jag började bruka Zoloft stod det att man skulle gå ned av dem. HAHAHA, säger jag bara! ;-) Har sett nu på senare år att man lagt till även viktökning som biverkning och det var ju bra åtminstone.

Tänker lägga en radda länkar (mest på engelska) om dessa brainzaps här, ifall någon är vidare nyfiken. Tänker även lägga en oerhört läskig länk jag hittat, angående min form av hjärnhinneinflammation. Har frågat även om detta bland de läkare jag mött på senare tid, men ingen av dem har hört talas om den här risken heller!?! Vadfan ... ska man verkligen behöva veta MER än experter? Känns ju otrooooligt tryggt ... :-/ :-(

Brainzap1, brainzap2, brainzap3, brainzap4, brainzap5, brainzap6.
Och den läskiga artikeln om återkommande hjärnhinneinflammationer: Dagens medicinartikel


Nu ska jag och mina brainzaps försöka ta det lugnt och förhoppningsvis mattas de av snart igen för ... jag håller fanimig på att bli gaaaalen av dem! Och förhoppningsvis ringer infektionsläkaren upp mig också, men ... jag tvivlar tyvärr. Har - som ni hör - rätt låg tro på människor. Den låga tron har jag fått av mina erfarenheter av demsamma, så det beror inte på någon orimlig cynism, om någon nu trodde det. Skulle vara glad OM det var så, att det "bara" var min egen negativitet som gjorde att jag har så låg tilltro!! :-/

En annan sak i sammanhanget som jag hört klinga i skallen senaste dygnet är meningen "I nöden prövas vännen". Mm ... så sant så sant och även där måste jag ju sorgset konstatera att ... jag ÄR förbannat ensam, när allt kommer omkring. Men men ... det var ju ingen nyhet det heller, tyvärr ... Med ensam menar jag INTE att jag inte skulle ha en hop människor omkring mig som jag kan umgås med om jag vill, utan jag menar såklart nu på mer allvarligt plan. "På riktigt", när det gäller, så att säga.

Kommentarer
Postat av: paula i pörtet

Men kära söta, vad gör dom åt ditt höga blodtryck då? Det får du bara inte ha, det måste medicineras! Högt blodtryck är ju grunden för all typ av hjärt- kärlsjukdom! Äter du inte medicin redan mot blodtrycket eller var detta tillstånd tillfälligt?

Va trist att det ska behöva bli på dethär viset, hoppas nu att det värsta snart har lagt sig..

Jag har själv inte upplevt några symptom när jag lagt av med antidepp utom att jag blivit stingslig, tvär och otålig till max efter ett par veckor och därför oftast återgått till medicinen innan Hasse tar ut skilsmässa från sin supergriniga fru!

Visst är det knäppt att du vet mer än doktorerna, det är ju lite av ett fenomen som kommit efter internet. Sedan beror det förstås på att du liksom jag vill ha fakta, ta reda på, samla kunskap för kunskap är makt! Jag klickar inte på en enda av dina länkar dock, för då kommer jag imorgon att drabbas av hjärnhinneinflammation, iallafall i min fantasi...

Krya-på-dej-kram

2011-11-17 @ 17:52:29
URL: http://paulaz.se
Postat av: Tette - svarsinlägg

Tack för omtanken syster!

Det höga blodtrycket har jag bara haft under det senaste kvartalet sisådär. Har aldrig haft högt tryck tidigare!



Har dock läst nyligen att det är en av biverkningnarna till Cymbalta så jag hoppas det kommer därifrån och alltså då kommer lugna sig när jag nu tagit bort medicinen. I övrigt sa läkaren inatt inte halvsju ens om blodtrycket, mer än att de mätte det varje timme.



Och jo, äter Seloken sedan snart 20 år tillbaka. Mot min kroniska hjärtklappning, men det ska ju även ta ned blodtrycket, ja.

Har en tid för arbets-ekg på hjärtmottagningen på SÖS i början av december. Ska ta upp blodtrycket med dem då samtidigt. OM jag nu är tillräckligt pigg då för att alls orka genomföra testet, vill säga?! Men det får jag väl hoppas.



Måste lugna dig lite med att berätta att mitt hjärnhinneinflammationsvirus (som jag kommer ha latent liggande livet ut, med risk för utbrott när som helst ...) inte har med de antidepressiva att göra, så du kan nog lugnt läsa under den länken, om du vill! ;-)



Kram tillbaka!/Lillasyster.

2011-11-17 @ 19:36:26
Postat av: Maggan

Men vännen ♥

Hoppas du får rätsida på eländet, tyvärr känner jag igen det du genomgår då det gäller läkarkompetens...eftersom jag själv har en ovanlig blodsjukdom så får man vara sin egen läkare..sjukvårdspersonalen idag är inte vad den borde vara

Tänk om dom bara kunde lyssna och ta en på allvar,då skulle kanske patienterna må bättre!!

Trots allt känner man ju sin kropp bäst eller???



Många kramar från Maggan i ett fortfarande snöfritt Piteå

2011-11-18 @ 09:21:29
URL: http://husnummerelva.blogspot.com/
Postat av: Tette - svarsinlägg

Jadu, det verkar hopplöst just nu - blir inte bättre, tvärtom - får mer och mer "stötar", mer ont i skallen och mer av allt som är obehagligt. Lite jobbigt också att inte veta vad som är vad.



Angående att sjukvårdspersonal skulle varit bättre förr, så tror jag nog snarare att det är så att vi patienter är mycket mer upplysta nuförtiden. Och vågar öppna käften inför läkarna - vilket väl var mer ovanligt förr. De hade ju en rätt hög ställning i folks ögon tidigare. ;-)



Känns hur som helst rätt otryggt och frustrerande att behöva ge sig själv diagnoser, (man ÄR ju trots allt inte läkare, även om man, som du säger, känner sin egen kropp bäst själv). Jaja ...



Kramar tillbaka och trevlig helg!/Tette.

2011-11-18 @ 12:10:00
Postat av: Jerry

Att du aldrig ska få lugn och ro. Vadan? Hoppas så att dessa stötar släpper snart. Jag har haft något liknande för länge sedan (men i mycket mindre omfattning) när jag fasade ut en medicin. Det liksom blixtrade som elledningar i skallen på mig då.

Kramar om länge och önskar dig en så bra helg som det går.

2011-11-18 @ 16:59:24
URL: http://jerryolsson.wordpress.com
Postat av: Tette - svarsinlägg

Tack Jerry och nej, verkar inte som jag ska kunna få lugn och ro för ... är det inte själen så är det kroppen som slår bakut. Eller både ock samtidigt, som nu. :-o Och/eller så är det något i min omgivning som gör att allt blir KAOS ...

Myyyys! Nä, Inte!! ;-)



Varma kramar tillbaka till dig!/Tette.

2011-11-18 @ 19:48:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0