Alkohol

Gillar verkligen IQ-reklamsnuttarna. Talande och tragikomiska. Ett exempel här:



Gillar även Folkhälsoinstitutets reklamsnuttar på samma tema.

Jag har levt med missbrukare nära inpå mig så gott som hela mitt liv. Själv är jag snudd på nykterist (dricker typ en handfull öl per år). Verkligen, verkligen AVSKYR alkoholens negativa verkningar (och andra drogers också såklart). Så jävla mycket lidande som det för med sig, både för brukaren själv och för människor han/hon omger sig av. Helt galet att det numera dräller av alkoholreklam i all media och att det dessutom verkar anses som snudd på något fiiiint och sofistikerat att dricka vin var och varannan dag. :-o Redan efter ett par glas vin förändras man faktiskt, även om man inte själv anser sig vara berusad då. Barn speciellt märker av det extremt lätt och väl, tyvärr. Och barn tycker att det är obehagligt att notera dessa förändringar, det vet jag av egen erfarenhet.


När jag summerar allt negativt jag faktiskt behövt utstå genom livet, från alkoholberoende människor, så tycker jag så illa om drogen att jag snudd på föraktar människor som brukar det. Vet att det låter hemskt, alkohol är ju starkt beroendeframkallande och jag är rätt säker på att de flesta som har behov av det (om så än "bara" genom några glas vin per dag) mår rätt dåligt och därför använder drogen som ett avslappningsmedel (åtminstone till en början, innan drickandet övergått till även ett fysiskt beroende), men ändå ... snudd på föraktar det fega i att ta en sådan genväg förbi livets svårigheter, när de genvägarna medför stor risk för andras lidande.

Tycker till det att det är rent löjeväckande med den kampanj mot rökning som började på allvar ungefär i samma veva som man öppet började göra reklam för alkohol överallt. (Snart kan man förmodligen till och med få alkoholen hemlevererad, vad BRA! ... ehhh ... :-o). Som rökare försvarar jag förmodligen min "drog" förstås, men oavsett så ÄR det fanimig inte på långa vägar lika förödande för omgivningen att utsättas för nikotin-rök-puffar som det är att utsättas för halv/helpackade människor som tappar omdömet. Jag blir inte flummig, seg, snubblig, elak, personlighetförändrad överhuvudtaget av att bolma vanliga nikotincigg! Ändå är det rökarna som i första hand ska bespottas tydligen, medan alkoholen ska ses som något positivt. SJUKT!


Samhällsekonomiskt måste det alla gånger vara MYCKET dyrare med alkoholrelaterade biverkningar än nikotinrelaterade. Något annat tror jag inte på, helt enkelt. Ska man moralisera över nikotin så ska man fan göra det över alkohol i minst samma absurda utsträckning!! DÅ skulle jag inte klaga över att som rökare bli sedd som ett avskum. DÅ skulle det kännas helt ok och rimligt på ett helt annat sätt!

Avslutar med den här texten, som jag hade inne i ett tidigare inlägg. Den tål att läsas en gång till!



Kommentarer
Postat av: Maggan

Hej vännen

När jag läser vad du skrivit om alkohol och droger så delar jag dina åsikter fullständigt,

Själv nyttjar jag inte alkohol,,,men det är väl så att om man levt med alkoholister och andra flummare så kan man bara hata,,,alkohol borde förbjudas banne mig värre än hasch tror jag???Nej men lika jävla farligt!!Fast tror man blir mer aggresiv av alkohol än hasch??Min erfarenhet

Idol ja där gillar jag Molly hon är outstanding,,,men jag älskar Moa hon berör mig så fruktansvärt den tjejen!!



Hoppas du slipper må sämre och att du slipper vara så allena :) men som vi brukar säga här uppe i norr"Hä årn schää!!" med det menas att det ordnar sig på ett eller annat sätt!!



Kramar från mig och Sjöberg (katten min) ha det så hörs vi kram kram ♥ //Maggan

2011-11-19 @ 18:42:53
URL: http://husnummerelva.blogspot.com/
Postat av: Tette - svarsinlägg

Tack för omtankar, Maggan och ja, det är svårt att inte känna agg när man personligen drabbats hårt av missbrukares bieffekter, tyvärr.



Kramar tillbaka till Sjöberg och dig! ;-)/Tette.

2011-11-20 @ 12:40:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0