Tjuvarnas jul

Jag brukar säga att jag föddes som 103-åring för jag kan faktiskt inte minnas att jag någonsin skulle innehavt något som liknar ett uppsluppet, bekymmerslöst barnasinne, men julkalendern ser jag gärna på, år efter år. ;-)
Årets heter alltså "Tjuvarnas jul", om någon missat det.



Den handlar om tjuvligan klappsnapparna. Det hörs ju på namnet vad den ligan främst riktar in sig på. ;-) En av tjuvarna får plötsligt vårdnaden om en dotter han inte visste att han hade och genom det bestämmer han sig så småningom för att bli hederlig.

Den här kalendern (liksom många andra som gått) är full av pedagogiska "etik och moral"-fostrande inslag. Tjuvligan har tex en hederskod som lyder att de bara får stjäla från sådana som är rikare än de själva. Men på de flesta plan är det dottern i serien som är den som står för det största förnuftet, vilket hon med sitt lillgamla resonerande och agerande, "undervisar" de andra i.

Hon känns väl sisådär trovärdig som ett verkligt barn av idag ;-), men förhoppningsvis hajar en och annan TV-tittande unge till och kan se på skolan, överflöd av prylar, vikten av att ha någon att älska, med lite nya ögon?! :-)

Årets julkalender känns även ur genusperspektiv pedagogisk och modern. Ledaren över ligan OCH direktören för varuhuset ligan har som huvudmål är kvinnor. Den klokaste och klurigaste av dem alla i serien är ju den lilla flickan och hon bor alltså med sin ensamstående far.


Ur estetiskt perspektiv tycker jag att serien är snyggt gjord och innehåller det mesta en julkalender bör innehålla, enligt mig. Dvs. mänsklig värme, spänning, julstämning och hoppfullhet. Och jag räknar med att den även kommer ha ett lyckligt slut, som alla bra sagor. :-)

Är det fler vuxna (utan barn bredvid sig) som tittar på julkalendern, eller är jag ensam om det? hehe

Kommentarer
Postat av: Kajsa

Det blir inte av för mig att titta på julkalendern. Så jag kan inte alls uttala mig om vad jag tycker om den.

Kram

2011-12-12 @ 13:44:02
Postat av: Tette - svarsinlägg

Jag tittar på den via svt-play, samtidigt som jag äter frukost. Varje avsnitt är bara 13-15 minuter långt, alltså precis lagom. :-)

Antar att du helt enkelt inte är tillräckligt intressad av programmet (vilket väl är "normalt" för de flesta vuxna människor, hahaha) och därför inte ser det då såklart. ;-)



Kram!/Tette.

2011-12-12 @ 14:46:02
Postat av: Kajsa

Nej, jag är inte speciellt intresserad av kalendern. Blir nog att jag kommer kika lite kanske redan nästa år, för barnbarnet kommer ju säkert titta då, och då vill jag kunna prata med honom om det han har sett =)

Kram

2011-12-12 @ 19:26:10
Postat av: Milo

Jag är noll intresserad. Troligen för att det just är bara 13-15 minuter. Jag skulle däremot kunna tänka mig att se hela som en sammanhängande film sen. :)) Fast, vet inte om det eg roar mig. Haha.



Jag har nog aldrig heller varit så där uppsluppen och "barnslig". Kan stundtals känna mig nästan tråkig när andra fjantar sig etc.



Jag vet att Pirkko följer varje avsnitt av julkalendern och planerar inte in något annat den tiden det sänds på TV.



Kram Milo

2011-12-13 @ 09:57:54
URL: http://Mlilja.net
Postat av: Tette - svarsinlägg

Milo - Förra årets julkalender "Hotell Gyllene Knorren" kom sedan ut med en fortsättningsfilm. Den gick jag och såg på bio med barnbarnet Elvis. Det är tur jag har tillgång till ungar, för att gå på barnbio ensam ... nä, där går gränsen, hehe. ;-)



På tal om uppsluppen och "barnslig" (eller rättare sagt bristen på den varan ...) så känner jag som du skriver. Avskyr situationer då folk (vuxna alltså) får för sig att man ska leka lekar av olika slag. Lekar typ charader, fånga äpplen i en hink vatten, etc. Jag reser mig och går hem då. Har ingen leklust överhuvudtaget när det kommer till sådant som kräver av mig att jag måste "fåna mig". Är nog för allvarligt lagd för mitt eget bästa, men det är nu sådan jag är. :-o ;-)



Förresten ... kollade upp bloggfunktionerna men nej, hittade ingenstans någon möjlighet att ändra de inställningar som du/vi skrev om tidigare. :-O Hittade inte ens en möjlighet att få folks kommentarslänkar att öppnas i nya fönster. Grrr så irriterande. :-(



Kramar!/Tette.

2011-12-13 @ 11:00:43
Postat av: Anonym

Jo jag kollar på kalendern av tradition, den är riktigt bra i år. Gyllene knorren gillade jag också!



Jag reser mig också och går då det hittas på löjllekar för vuxna,,,en gång på ett föräldramöte bestämde en fröken att vi föräldrar skulle dansa tryckare med varandra (för att lära känna varandra) tala om idiotiskt...



Jag vill inte att någon förälder från mina barns klass ska hålla om mig ,,hatar påtvingad beröring!!!Jaja jag åkte hem,,tack och hej sa jag,,men åååå kom fröken trippande ska du inte vara med, nej sa jag har inte dansskorna med mig!!!Tänkte lite på mina barn där...annars hade jag vräkt ur mig en hel del opassande ord!!!

2011-12-13 @ 22:28:41
Postat av: Maggan

Men hej ja det var min kommentar ovanför :)))

Kram//Maggan

2011-12-13 @ 22:32:22
Postat av: Tette - svarsinlägg

Men OJ, ja det var en "lek" utöver det vanliga det! :-o Dansa tryckare med någon annan förälder - på kommando dessutom?!? Vilket jävla påhitt!

Och ja, jag är likadan förövrigt, angående påtvingad beröring!



Kram!/Tette.

2011-12-13 @ 22:50:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0