Tjej/killsnack - vecka 50

(Tjej/killsnack är en nätgrupp (administrerad av Milo Lilja). Varje vecka läggs nya frågor/svar in.)

Namn

1. Finns det något namn som “förföljer” dig, vilket och vem heter det?

Nej faktiskt inte, men om jag måste försöka hitta det namn som figurerat flest gånger i min omgivning (sedan tonåren i alla fall) så är det Johan. En hel rad vänner/musikervänner har hetat så genom åren och min nuvarande särbo heter också så.


Min särbo Johan.

2. Vad heter de affärscenter som finns i din stad? Såna där med många affärer i.
Hahaha, Jag bor i Nynäshamn, upplysningsvis! ;-)
Men ok, vi hade en gång i tiden ett litet mini-innecentrum som hette "Gallerian", vilken numera är borttagen igen. Nynäshamns köpcentrumkärna består av två gator med diverse butiker, kort och gott.
Numera finns faktiskt även ett lite större köpcenter (Sjötelegrafens) på uppbyggnad, precis vid infarten till Nynäshamn. Vi nynäshamnare är nog lite sega dock, för de gånger jag besökt stället har det varit extremt glest med kunder där. Men jag och dottern min ska faktiskt dit imorgon, för lite julhandel.

3. Vad har du haft för smeknamn genom åren, vad kommer det från & vad kallas du nu?

Tette har jag kallats sedan jag var baby och det är vad jag kallas än idag. Jag lystrar knappt till mitt riktiga namn, Annette. Tette var alltså något jag själv började kalla mig, eftersom jag inte kunde säga Annette. I Finland, där jag föddes och bodde som liten, uttalar man även E:et på slutet av namnet - därav min baby-förtkortning Tette.

Utöver det har jag bara haft tillfälliga smeknamn som kommit och gått.
T.ex Knysan, som min mor kallade mig då jag var riktigt liten, eftersom jag tydligen "knyste" varje gång jag vände mig om då jag sov. (Använder ibland Knysan som användarnamn på diverse ställen nätledes.)

"Kalle Mero" (en liten svart tecknad fågel i ett äggskal) kallades jag i skolan en kort period - genom mitt efternamn Merio då såklart.
Tingeling har jag också kallats någon kort period i skolan (minns inte ens varför, hehe) och resten av smeknamnen, vilka jag inte tänker räkna upp, är sådana jag fått av pojkvänner genom åren.
Men som sagt - Tette är vad jag alltid kallats och det namn jag själv fortfarande använder mig av.
 
4. Ett tjejnamn och ett killnamn som du tycker om?

Mina barns namn Zabina och Zacharias har jag ju valt själv, så de namnen gillar jag naturligtvis. Tycker även om namnet Vera (vilket min mormor hette och mitt yngsta barnbarn heter i andranamn efter henne) och Jack är jag förtjust i också (vilket min son heter i andranamn).

5. Vad hette/heter din blogg/hemsida och varför just så? Alt. om du måste skaffa en, vilket namn skulle du välja då?

Idag heter den bara mitt namn, dvs. "Tette Merio", men från start (-97) hette den "Tette DeHex" och det för att jag sedan unga år kallats häxa av andra och det även syftar till min "översinnliga" ådra. Kändes med åren dock lite ... barnsligt med DeHex, så det fick ersättas av mitt efternamn helt enkelt.
Har även två andra hemsidor, vars namn syftar till sidornas innehåll:

"MadeForYou" (uppdaterar den väldigt sällan dock ...), som är en sida med inriktning på skapande av hemsidor, grafik, texter. Det finns en undersida till MadeForYou också, som delar ut gratisgrafik och jag har även en butik med samman namn i Second Life.
"NärSjälenGråter" heter den andra och handlar om ångest i olika former, men främst "min" form av den.

Äldre Tjej/killsnacksinlägg!


Kommentarer
Postat av: Maggan

God Jul på dig själv du fina Tette!!!Ja har nog givit för mycket av mig själv på sista tiden,,så nu måste jag vila och tanka upp mina depåeer :( typiskt mig!!

Kramar //Maggan

2011-12-18 @ 20:24:36
Postat av: Tette - svarsinlägg

Tack Maggan och ja ... förstår precis hur du menar!



Det konstiga är, för mig i alla fall, att jag inte verkar begripa att jag använder energi jag inte har förrän jag totalt tappar luften. :-o Men det är väl för att jag så gärna VILL kunna vara "med" och därför ignorerar eventuella "tecken" på utmattning?!? Jaja ...



BRA att du tar dig själv på allvar och låter dig få lite andrum en stund! :-)



Kramar!/Tette.

2011-12-19 @ 00:04:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0