Tjej/killsnack - vecka 49

(Tjej/killsnack är en nätgrupp (administrerad av Milo Lilja). Varje vecka läggs nya frågor/svar in.)

Barnfoton/Pedofiler

1. På vissa förskolor/dagis råder fotoförbud på barnens luciatåg och skolavslutningar. Undantaget är att man får ta bild på sina egna barn men inte där andras barn är med. Åsikt?
Har inte längre själv dagis/skolbarn så jag var tvungen att fråga dottern (som ju har barn som är 5 och 8 år gamla) vad det är för regler hos dem, men här är det tydligen fortfarande tillåtet.

Vad har jag för åsikter om saken? ... Hm, rent spontant tycker jag det är fånigt! Får man med andras barn på bilderna och vill publicera dem, får man väl helt enkelt sudda ut anletsdragen på de andra.

2. Ett argument för förbudet är att bilder av det slaget läggs upp på Facebook och liknande. Har du lagt upp bilder på andras barn på FB eller liknande?
Lägger ofta upp bilder på mina barnbarn, med min dotters godkännande såklart. Andras barn brukar jag inte lägga ut utan att fråga och/eller utan att sudda ut dem först.

3. Hur skulle du reagera om förbudet infördes på ditt barns dagis/förskola?
Se fråga 1.

4. Hur reagerar du när du ser bilder på småbarn?
Hur reagerar jag? Reagerar inte annorlunda än om jag ser bilder av vuxna människor. Beror väl lite på vilken typ av bilder det handlar om förstås, men jag har faktiskt inte, vare sig på FB eller i andra sidor jag besöker, sett bilder på barn som jag skulle reagera negativt på.

Däremot reagerar jag starkt när jag ser vissa av min sons tjejkompisars utlagda foton (de är i övre tonåren nu, men det var likadant redan när de var i yngre tonåren). De poserar ofta väldigt utmanande på ett jävligt obehagligt vis. Ser framför mig vilken guldgruva det måste vara för sjuka män(niskor)s hjärnor. Så DET skrämmer mig!


5. Har rädslan för pedofiler etc gått för långt?
Både ja och nej. Ja när det gäller helt vanliga jävla familjebilder. Man kan inte anpassa allt efter eventuella sinnesrubbade människors sjukligheter. Då ska man inte kunna släppa ut sina ungar/ungdomar IRL någonsin heller, för jag tror ändå att risken för att de ska råka illa ut är större där! ...

Nej när det gäller sidor där vuxna ("normala" sådana") inte finns med (alla typer av "communitis" för barn/ungdomar) och har lite koll på vilken typ av bilder ungarna/ungdomarna lägger upp. Tycker överhuvudtaget inte att minderåriga ska ha tillåtelse av föräldrarna att surfa runt hur fan de vill. Ser det inte som ett ökat pedofiliproblem i första hand alltså, utan som ett bristande föräldraansvar! Det gäller ju också att man har god kontakt med sina barn, pratar ofta och mycket med dem om ALLT - inkluderat pedofili såklart!

Äldre Tjej/killsnacksinlägg!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0