Tjej/killsnack - vecka 48

(Tjej/killsnack är en nätgrupp (administrerad av Milo Lilja). Varje vecka läggs nya frågor/svar in.)

Tandläkaren

1. När var du hos tandläkaren sist, och vad gjorde du där?
För egen del har jag inte varit till tandläkaren på väääääldigt länge. Minns inte ens när det var senaste, då förstår ni själva. Däremot har jag varit med särbon till tandläkaren några gånger senaste året. Som stöd.


2. Hur ofta går du till tandläkaren?
Eehhh, se föregående svar. .-o ;-)

3. Har du lagat många hål?
Ja, har nog lagat så gott som alla "tuggtänder". Hade otroligt dåliga tänder som ungdom. För att inte tala om mjölktänderna ... Innan jag alls fick några tänder var jag flertalet gånger så pass sjuk att jag tvingades ta flytande penicillin. På den tiden var de tydligen fulla med socker och då jag som sagt inte hade några gaddar tänkte inte mor min på att hon skulle skölja av mitt tandkött efter varje medicindos så ... när mjölktänderna växte ut var en stor del av dem genomrutttna. :-O Minns fortfarande hur det kändes att dra tungan över dem. Som överpoppade, brända popcorn typ.


Jag som femårig brundnäbb, leendes med stängd mun.

Har nog mentala men från den tiden ännu faktiskt. Jag blev ofta som barn tillsagd att INTE le med öppen mun (eftersom mitt annars älvliknande utseende som barn då snabbt förvandlades till ett bergatrolls, hahaha), så jag log alltid med stängd mun och det gör jag oftast än idag. OM jag överhuvudtaget ler ...


7-8 år här och naturligtvis ... leendes med stängd mun.

De förbenade tänderna ville sen inte heller lossna som normala mjölktänder. De satt som sten, rötterna var extremt starka. När jag gick i fjärde klass och tänderna fortfarande inte ville bli lösa ens, fick jag först äta någon skum kur som skulle luckra upp tandköttet och sen drogs de helt sonika ut av tandläkaren. Minns att han sa till mor min, som var med, att han genom röntgenplåtarna inte kunde bedöma hur tänderna under skulle bli att se ut. Han trodde att det var 50% risk att de också var ruttna. MEN ... de var de inte - hipp hurra! :-) ;-)


Såhär snygga, vita tänder hade jag i 30-årsåldern.
 
Fram tills jag var i övre tonåren hade jag alltså otaliga hål. Sen genom ett trollslag, efter att jag fått mitt första barn (som knappt 19-åring) behövde jag inte tandvård förrän jag var närmare 30. Gick varje år däremellan på kontroller, så jag vet att tänderna var ok då! Och det hålet är det enda jag haft sedan tonåren.

Har inte problem med tänderna idag, det är väl också därför jag prioriterar bort tandvården, tyvärr. Däremot har tre gamla plomber börjat rasa ut, så jag ÄR nog i stor nöd av ett (eller fler förmodligen) tandläkarbesök inom kort! INNAN de förlorade plomberna sätter spår i tandhålorna de lämnar efter sig.
Tycker det är rent SKIT att inte tandvård har samma försäkringsgaranti som den övriga vården! Helt galet! :-/


Numera tyvärr mer nikotinfärgade. .-o ;-)

4. Går du till en privat tandläkare eller till folktandvården?
Har inte varit till folktandvården sedan jag slutade grundskolan så ... privat alltså.

5. Har du fått dina visdomständer, haft problem med dem?
Jag tror att jag fått alla fyra, men är lite osäker. Kan vara tre också. Nej, har inte haft några problem med dem, annat än att det till och från gjorde lite ont då de växte ut. Har inga svårigheter med att nå in till dem med tandborsten och enligt de tandläkare jag träffat är det just därför folk brukar få problem. Inte pga att visdomständerna skulle vara av sämre kvalité, vilket man ofta hör folk säga/tro.

Äldre Tjej/killsnacksinlägg!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0