Senaste dygnet och botox


Var ju med särbon till hans Ornö igår och över natten. Här väntar vi på färjan mellan Dalarö/Ornö och som vanligt blir särbon sugen på korv. Han gillar inte ens korv normalt, men dessa kokta med bröd slinker ned titt som tätt när man är på "färd" med honom. ;-)

Väl ute och på plats umgicks vi en del med "svärmor" och "svåger". Åt middag ihop och klippte "svärmor", vilket behövdes. Mot sena eftermiddagen blev jag plötsligt tvärslut, fick ont i huvud och nacke som FAN igen och fröööös som en hund. Så vi traskade ned till särbons lilla hus och där somnade jag huttrandes under fyra-fem filtar. :-o


Vaknade lagom till "Bonde söker fru", virade in mig i en filt och satte mig med särbon och tittade på alla kära bönder från säsongen. Tittade sedan även på "Kalla fakta" och "Kvällsöppet" (sista halvan av programmet) som båda hade botox i "skönhetssyfte" som ämne. Alltså ... jag är så extremt blödig (i mitt tycke -> normalempatisk!) så jag klarade knappt av att se skiten. Djurförsök på de stackars mössen - otaliga möss som plågas till döds - för att människan är så äckligt jävla fåfäng. Jag SPYR!! Vad är det för feeeel på folk??

Hela "skönhetsindustrin" är så äcklig att jag spyr, rent utav. Har skrivit om det MÅNGA gånger "förr", i min forna "Dagbok på nätet" och känner väl tyvärr att jag med åren tappat lite (mycket) av upprors/reaktionsenergin, men gårdagens program väckte verkligen upp känslan igen till max. Så stackars särbon fick såklart diskutera ämnet med mig sen, när programmen var slut, men min upprördhet ännu brann invärtes.

NEJ, jag tycker inte att det är bra att det blivit så "enkelt" och lättillgängligt med diverse skönhetsingrepp - från botoxsprutor till regelrätta kirurgiska operationer! NEJ, det gör inte människor mindre komplexfyllda och lyckligare - TVÄRTOM!! - det manar till fler komplex och en omöjlighet att kunna acceptera levnadsslitage! DET är vad det gör! VARFÖR ska det anses som fult/fel att kroppen blir märkt med liv och ålder?

Och den totalt löjeväckande meningen "Jag gör det för min egen skull ..." ... den är ju rent befängd! Inte fan skulle man bry sig ett skit om övervikt, hängbröst, små bröst, rynkor, etc etc om det inte vore för att man bedömer sig själv utifrån andras ögon/tycken!?!! Bosätt dig på en öde/glesbebygd och kom sen och påstå att du där inte står ut med att vara mullig och ha hängbröst. Löjligt att inte ens ha självinsikt nog att förstå ATT man såklart känner sig ful/fel pga. påtryckning utifrån! Skärpning!!

Och träffar du mig så vad du än gör - berätta inte ifall du botoxat dig (om jag inte ser det ändå) för jag tycker verkligen att det är höjden av löja! Och ännu mer med tanke på alla stackars djur som ska behöva plågas ihjäl för att du inte klarar av lite rynkor/tunna läppar! Lär dig leva med att kroppen åldras och förändras! Gnäll om du vill men för tusan ... ta lite kontroll över hur långt fåfängan får gå, please!


Den här operations/injektions/omöjliga idealkarusellen är heller inte helt en fråga för var och en, även om de flesta vill hävda det, utan förgrenar sig till många fler, ju fler som hoppar på karusellen. Jag skiter i och för sig i om Karin på Konsum opererar om hela sig, men det stannar ju inte där. Allt vi gör påverkar ju andra på ett eller annat vis! OM vi inte då bor isolderade för oss själva och inte har ett smack med någon annan att göra, men då skulle man som sagt inte ha något behov av dessa förändringar ...

FENOMENET "ytfixerad idealjakt/komplexskräck" är något som pågår i samhället. Vi blir itutade överallt ifrån hur vi bör se ut/vara. MAN BLIR PÅVERKAD!! Till och med en sån argbigga som jag blir det! Det är ju oundvikligt! MEN ... vi kan ändå inte sitta och lura i oss själva (och alla andra) att "var och en gör som den vill" och "jag gör det för min egen skull", utan man måste begripa att karusellbiljetten blir jävligt dyr, normsättningvis! Man måste inse att man genom egna korrigeringar bidrar till att påverka andra. Det onaturligt frammejslade blir så vanligt att det till slut blir själva den naturliga normen! Det är väl inte så svårt att förstå ändå?!?

Och skulle någon nu få för sig att det på minsta sätt ens skulle gå att jämföra dessa skönhetsingrepp med hårfärgning och smink (naturligtvis icke djurtestat) så skrattar jag personen rakt upp i ansiktet åt den taskiga kopplingsförmågan! Sådär ja - nu ska jag vara tyst en stund. ;-)

Eller förresten - bäst att jag tillägger (även om jag inte tycker att det borde behövas, eftersom det är en självklarhet, men gapandet brukar ändå dyka upp i en sådan här diskussion ...) att det naturligvis är en ofantlig skillnad om man gör ett ingrepp för att man vill återställa något efter sjukdom/svår skada!!


Sovande Lilla My.

Tillbaka till Ornöstugan ... Särbon och jycken sov som små grisar hela natten - själv låg jag klarvaken med värkande kropp och vände och vred på mig. Sov inte ett smack! :-o

Idag är vi tillbaka i "stan" och jag har bland annat varit och träffat en för mig ny psykläkare. Intressant samtal måste jag säga. Mer än så orkar jag inte gå in på saken just nu.
Efter besöket gick jag till sonens frisörs-praktikplats och fick där av honom min hårbottenfärg ifylld. Välbehövligt!

Särbon och jag har sen kastat i oss varsin pizza (evigheter sen sist, så jag var vrålsugen på det!) och nu ska jag snart försöka sova för natten, tänkte jag, för imorgon ska jag utsättas för ett arbets-ekg på hjärtmottagningen på Södersjukhuset. Det ska ju tydligen bli snökaos inatt dock ... :-o Hoppas det väntar till på lördag, så vi kan åka till SÖS utan trafikproblem. Godnatt!

Kommentarer
Postat av: paula i pörtet

Detta botox-helvete, vad är det för fel på folk? Den vackraste människan är den som levt och som har synliga avtryck av tidens gång! Jag blev också illa berörd av de stackars mössen, fy faan!

Jag skulle aldrig göra en skönhetsoperation, men jag tror att det mycket handlar om i vilken miljö och omgivning du lever. Det är väldigt lätt att anpassa sig till att alla tycker det är okej...

Krya på dej syster!

2011-12-08 @ 22:59:38
URL: http://paulaz.se
Postat av: Tette - svarsinlägg

Håller med dig syster - det är fan så mycket mer intressant (och därmed vackert i mina ögon) med ett ansikte som bär spår av livet! Och ja, det är ju ALLTFÖR lätt att anpassa sig tydligen, eftersom så pass många verkar vilja ge sig in i botox/operationsträsket. Och ännu fler resonerar just som så att det är upp till var och en (som om varje individ var en egen enhet och inte en del av gruppen samhället ....) och sen rycker man bara på axlarna åt karusellen. OCH åt lidandet framtagningen av skitpreparaten utgör - dvs. djurens lidande. Idioter!:-/



Och det som gör mig mest bestört är att det blir mer och mer vanligt bland unga människor som inte ens fått några livsspår på ytan ännu. :-o Pratade ikväll med sonen min om saken och han berättade att han känner flertalet som botoxat sig och ännu fler som vill (och förmodligen kommer) göra diverse ingrepp. De är alltså UNDER 20 ÅR!! :-o Helt jävla galet! Och tragiskt!



VARFÖR har ytan blivit så in i bäng viktig för gemene man!? Nog för att människan (i de "högre stånden" i alla fall) alltid varit fåfäng, men det har ju blivit rent absurt. Är rädd för att det kommer att straffa sig på något vis i slutänden ... Vem vet vad som händer med alla dessa nervgiftsipumpade människor om X antal år, när det fått flyta runt i kroppen lite. Hugaligen. :-(



Kramar!/Lillasyster.

2011-12-08 @ 23:59:15
Postat av: Cordelia

Jag bara instämmer i din raljering kring skönhetshysterin.

A M E N!

2011-12-09 @ 10:00:20
URL: http://trollpulver.wordpress.com
Postat av: Tette - svarsinlägg

Skönt Cordelia att vi i alla fall är ett par, tre som känner likadant! ;-)



Och allvarligt talat så blir man ju rent skrämd över hur lätt folk generellt verkar ta på fenomenet. Antar att fåfängan är starkare än förnuftet, tyvärr. :-/



Ha en skön helg!/Tette.

2011-12-09 @ 10:27:27
Postat av: Kajsa

Jag såg också på programmet. Jag blev också väldigt ledsen över hur de stackars mössen fick/får lida för människans fåfänga. Om jag inte har helt fel, så hade dom väl kommit på att sätt nu i Usa (tror jag) där det testas utan djur. Men det var inte godkänt i Sverige och övriga europa. Botox är ju ett preparat som används i sjukvården också, och för det ändamålet kanske det är bra, jag är inte så insatt i det. Men att spruta i sig något så giftigt för att se konstgjord ut, NEJ TACK!



För övrigt finns det vissa operationer jag skulle tänka mig kunna göra... Men det är för att jag tror jag skulle må bättre. Det jag tänker på är, att förminska brösten, för då kanske jag kan bli bättre från värk i axlar och nacken. Jag har djupa diken på axlarna av bh'n pga tyngden från bysten. Jag kan också tänka mig lyfta ögonlocken om de kommer hänga ännu mer, för att jag då ska kunna se bättre. Jag kan absolut tänka mig ta bort hängmagen, för det blir alltid varmt och fuktigt med hud mot hud och svampinfektionsrisk.



Men anledningen till att jag kan tänka mig detta är ju då av andra orsaker än för skönhets skull.

Så näe vad konstigt mitt inlägg blev, jag gled ju liksom in på ett annat ämne nu. Men ah, nu får det vara så här, hoppas du förstår mig hur jag menar.



Kram

2011-12-09 @ 12:08:19
Postat av: Tette - svarsinlägg

Jo jag förstår hur du menar och tänker, Kajsa, men jag tycker ändå att det är tragiskt att man inte kan få ha hängtuttar/buk utan att nu börja snegla mot kirurgiska tillfixningsmetoder för ... hur jobbigt det än är med hudsvamp så känns inte kirurgiska ingrepp som något som skulle vara bättre för kroppen ... :-o ;-)



Men som sagt, förstår hur du tänker och känner - har samma problem själv, med alldeles för tung byst till vad axlar/nacke orkar med att bära. Och i vilket fall som helst tycker jag ändå inte att den typen av ingrepp riktigt går under "skönhetskorrigeringar". Precis som du skriver också.



Kram!/Tette.

2011-12-10 @ 00:27:34
Postat av: Milo

Skulle nästan kunnat skriva Kajsas kommentar själv. :)) kan tänka mig att göra samma ingrepp av samma anledning. Men i övrigt så tycker jag oxå att det är tusen ggr mer intressant med ett av tiden ärrat ansikte tex än ett slätt fint som ser ut som en babyrumpa. Jag har alltid dragits mer åt det lite sletna hållet. Ja, Anna är ju ett undantag då, men hon har ju så ung hud än. Haha.



Det är helt vansinne med alla dessa jäkla skönhetsoperationer.

Kram Milo

2011-12-10 @ 13:06:51
URL: http://Mlilja.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0