Ögonakuten

"Allergisk bindhinneinflammation", löd diagnosen på ögonakuten. Laddad med kortisondroppar och kortisonsalva, som ska brukas 3-4 gånger per dygn under två veckors tid, hoppas jag på att ögonen (med närliggande områden) blir "normala" igen, tack. Jag hoppas också att den mest monsterlika svullnaden går ned innan i övermorgon, för då fyller sonen 20 år och jag vill kunna vara med och fira honom hos hans far, utan att skrämma slag på folk! .-o ;-) Men vi får väl se - i värsta fall får jag fira honom själv här hemma innan kalaset bara.

Ingen julmat har vi ätit idag, tack och lov. Nix, lasagne stod på menyn istället. Just nu sitter mina "barn" och äter snask i stora lass och maratonkollar på DVD-filmer. Särbon sitter i rummet bredvid och tittar på en dokumentär om skeppet Vasa. Och själv sitter jag i ett tredje rum och datoriserar. Inte lätt dock, för jag ser nästan ingenting och det sviiiider som faaaaan i ögonen, så jag får liksom sitta och kniiiipa ihop dem för att stå ut. Jobbigt, men men, det ska väl som sagt gå över snart, med medikamenten?!

Avslutar med en enkät jag fyllt i - äääälskar enkäter av alla de slag! :-)

Frågor – Jultema
(Hittat hos Jerry)

1. Slå in paket med julklappspapper eller ge presentpåsar?
Med julklappspapper, snöre och etikett. Såklart! :-)

2. Riktig gran eller plastgran?

Om jag har gran så är det en riktig sådan.

3. Ängel eller stjärna i toppen?

Inget av det - jag har en spira!


4. Favoritornament, tema eller färg?
Inget av det heller (numera, "förr" hade jag nog lite mer färgteman kanske). Jag har diverse samlade älsklingspynt som jag dekorerar med. Där ingår även ett par pynt som mina barn gjorde som små.

5. När kläs granen?
Kvällen innan julafton, tillsammans med barn (och barnbarn, om de är med).

6. När åker granen ut?
När den ska ut, dvs. på Tjugondag Knut. (13 januari, min mors födelsedag.)

7. Favoritjulklappen du fått som barn?
Minns bara två, så de måste ju varit favoriter då, antar jag. Den ena var ett mikroskop som jag använde flitigt och den andra en elorgel, också flitigt använt.

8. Vem är det svårast att köpa julklapp till?
"Barn" i övre tonåren. De vill oftast bara ha pengar/presentkort, vilket ju är trist som fan.

9. Vem är det lättast att köpa julklapp till?
Barnbarnen - de blir glada för allt. :-)

10. Julkort i pappersformat eller elektroniska?
Har inte skickat vare sig det ena eller det andra i år. :-o "Förr" skickade jag runt 30 pappersjulkort varje år och jag tycker ju faktiskt själv att det är kul att få sådana, så jag ska nog återinföra den traditionen till nästa jul - om jag kommer ihåg.
Vänta förresten, skickade ju visst två pappersjulkort i år - ett till mor med karl och det andra till mina fd. svärföräldrar (som alltid skickar fina julkort till mig).

11. Värsta julklapp du någonsin fått?
Värsta?? Tror inte jag fått något jag upplevt så negativt faktiskt. Nix!

12. Bästa julfilmen?
Inte en susning. Tittar inte så mycket på film.

13. När börjar du köpa julklappar?
Inte förrän december månad oftast.

14. Har du någonsin skänkt eller sålt en julklapp vidare?
Aldrig.

15. Julens favoritmat?
Lax i alla möjliga former, Jansson och skinka.

16. Julsångsfavorit?
Alla julsånger med Carola. Hon gör dem underbart bra!

17. Stanna hemma eller åka iväg på julen?
Helst stanna hemma, numera. "Förr" firade vi alltid hos mamma och min styvfar, innan han dog.

18. Kan du namnen på tomtens alla renar?
Inte andra än Rudolf.

19. Kan du namnen på de sju dvärgarna?
Toker, Kloker, Blyger, Prosit, Glader, Butter och Trötter. Det var sju det va?! Japp, kunde dem.

20. När på julafton ska julklapparna öppnas?
När barnen var små och om barnbarnen är med numera, så såg/ser julaftonschemat ut som följer:

* Julmat vid 13-tiden.
* Kalles jul (med tillhörande kaffe/godis) 15.00.
* Julklappsöppning direkt efter Kalle.
* Mer julmat mot kvällningen.

Så har vi gjort för att barnen inte ska behöva vänta så länge på klapparna och också orka leka med dem, innan det är läggdags.
Är det bara vuxna med så börjar julen med Kalle, sen maten, sen klapparna.

21. Vad med julen irriterar dig mest?
Kalle Ankas jul - fyyyy vad trist! Har ju sett skiten till leda för länge länge sedan! Men egentligen irriterar det mig inte så mycket, eftersom jag bara helt sonika ger tusan i att titta med de andra. ;-)

22. Hänger du upp mistel?
Nix.

23. När upptäckte du att jultomten inte finns?
När min syster plötsligt fick agera julgubbe (i Finland finns ingen tomte - bara julbock och julgubbe och julgubben är INTE rödklädd, utan klädd i päls) och då var jag väl sex år kanske. Jularna innan hade min ena morbror varit julgubbe och en mycket mer trovärdig sådana alltså. ;-)

24. Vad är det viktigaste med julhelgen för dig?
Mänsklig och pyntad värme och närhet.

25. Vad önskade du dig i julklapp i år?
En ryggduschborste i trä, men jag fick ingen, hahaha. (fick dock annat fint istället ;-))


Kommentarer
Postat av: Maggan

Hej du fina! Älskar INTE enkäter haha...Men stackars dig och dina ögon. Ser att du haft en bra jul med dina fina, dukningen med tallriksljusen,kanoners!

Ha det bra kramar från//Maggan och en Sjöberg som ligger här på tangentbordet,,och sabbar♥

2011-12-28 @ 08:47:26
Postat av: paula i pörtet

Gudars skymning va jobbigt med ögonen. Det är alltså fransfärgen som du var allergisk mot? Hoppas att de på salongen tänker på det nu om dom fortsätter använda färgen på andra kunder!

Jag sitter o njuter av tystnaden efter helgens sociala aktiviteter. Det blev så himla bra när Hasse fick extrajobb i butik denna vecka så han slapp gå här hemma...hihi, vanliga jobbet börjar ju först nästa vecka. Fasligt kvällstrött har han blivit (måste upp kl5) så jag får sitta ensam o sudda på småtimmarna, men kan väl inte begära annat?

Nu kommer all vintersport igång igen, har redan börjat idag, så nu måste mina dagar helt schemaläggas så jag inte missar något på teve.

Ha det nu så gott det går, vågen visade förresten plus ett helt kilo idag, så nu får vi återgå till ordningen men linser och bönor, "ler"

Kramen

2011-12-28 @ 11:48:55
URL: http://paulaz.se
Postat av: Tette - svarsinlägg

Maggan - Tack själv :-) och skulle jag inte numera vara kattallergisk, så skulle jag gärna också ha en kisse som låg på tangentbordet och "sabbade". hehe. ;-)

Kramar!/Tette.



Syster - Nej, det var nog något limsekret jag inte tålde, tror jag. Eller förresten - vet inte exakt VAD det var, men något med fransarna helt klart, eftersom jag vaknade dagen efter fixandet, med uppsvullna ögon. Fåfänga straffar sig, tydligen. ;-)

Salongsägarinnan hade aldrig varit med om att någon reagerat så, hur som helst, så det kan ju inte vara vanligt precis.



Hahaha, jamen så skönt för dig, att få lite mer egentid igen! ;-) Och vintersporter ja ... tröttnar du/ni aldrig? (tydligen inte, hehe) Min särbo är NOLL intresserad av sport och då tittar jag inte heller. Man triggar väl varandra, åt det ena och det andra hållet, gällande det mesta, antar jag.



Synd (igen!) att du bor så långt ifrån mig, annars hade jag ju kunnat köpa lunch/middag av dig varje dag och förhoppningsvis då också gå ned alla kilon jag lagt på mig. Du är så duktig - både med matlagning och nu kosthållning (för att inte tala om rökstoppet!)! Som sagt - är impad som fan av dig! :-)

Kramar tillbaka!/Lillasyster.

2011-12-28 @ 13:27:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0