Finlands självständighetsdag

Den 6 december 1917 förklarades Finland vara självständig nationalstat.
"Efter bolsjevikernas statkupp under ledning av V.I. Lenin i Ryssland i november 1917, började en fullständig självständighet för Finland verka allt troligare. Riksdagen godkände Finlands självständighetsförklaring den 6 december 1917. Den ryska bolsjevikregeringen erkände Finlands självständighet i slutet av december och i början av 1918 erkände även Tyskland, Frankrike och Sverige Finlands självständighet."


"Den 6 december kan 440 000 personer i Sverige ha anledning att fira Finlands självständighetsdag. Så många i Sverige är antingen födda i Finland, har minst en förälder född i Finland, eller har finskt medborgarskap."
Saxat från statistiska centralbyrån

Ingalunda betydde ett självständigt Finland att lugn och ro därefter skulle råda i landet. Flertalet krig följde, vilket kan läsas om HÄR för den som är nyfiken. Har nog med krigsinlägg (av mer mentalt slag dock) i min blogg som det är. :-o ;-) Vill ändå tillägga att min egen morfar deltog i finska vinterkriget och min mor upplevde detta krig som barn. Eftersom de bodde i Hangö (finska udden och en viktigaste hamnstad) kom kriget väldigt tätt inpå dem. Och min far blev skickad till Sverige som krigsbarn. Inte heller en lätt situation, såklart. Krigshärjanden ligger alltså nära i historiken, för oss finskfödda.


Min morfar, Erik Bäckman, under finska vinterkriget.

Idag har jag alltså, liksom många andra finnar, tänt finska självständighetsljus och med vördnad tänkt på mitt forna fosterland och allt vad hon gått igenom! Onnea Suomi (Grattis Finland), på din dag!


Avslutar detta seriösa inlägg med ett litet Sisuklipp. ;-)



Kommentarer
Postat av: Maggan

Onnea Suomi!!!Ser att du firat :) återigen ett roligt och läsvärt inlägg...

Filmen är jätterolig hahaha jacuzzi

Sov gott kramen //Maggan

2011-12-06 @ 23:14:16
URL: http://húsnummerelva
Postat av: Maggan

Onnea Suomi!!!Ser att du firat :) återigen ett roligt och läsvärt inlägg...

Filmen är jätterolig hahaha jacuzzi

Sov gott kramen //Maggan

2011-12-06 @ 23:14:33
Postat av: Anonym

Men varför blir det dubbelt igen gaahhhhh är väl för hetlevrad..../Maggan

2011-12-06 @ 23:16:40
Postat av: Tette - svarsinlägg

Hahaha, ja du lär nog vara för hetlevrat ivrig! ;-) Bra egenskap i och för sig, tycker jag! :-)



Tack för kommentarer. Uppskattar dem mycket!

Kram igen, suss gott!/Tette.

2011-12-07 @ 01:42:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0