Snacket #8 Träning/motion

Snacket går ut på att man varje söndag får fem frågor från Milo Lilja, som man svarar på i sin egen blogg/hemsida.

1. På vilket sätt får du motion, hur ofta?
Just nu, inte alls. Har nyligen avslutat ett 1½ års långt 2 ggr per veckatränande (kondition/styrka), eftersom jag är i för uselt skick för att alls klara av det. :-( Har inte ens hund regelbundet just nu, men så fort dottern är i krokarna, "snor" jag hennes jycke för långpromenader. Promenader är alltså den enda form av motion jag för närvarande ägnar mig åt och till och med det är med stor möda och stort besvär. :-(

2. Hur viktigt är träning för dig?
Jag önskar att jag mådde så pass bra i kroppen att jag på ett mer naturligt vis kunde "vardagsträna". Att tidsbestämt träna något specifikt och/eller i grupp med andra människor, är INTE min grej! Men att röra på sig ÄR såklart viktigt, oavsett hur den rörelsen går till!

3. Vad skulle du vilja prova på inom träning?
Ska vara glad om jag orkar diska och duscha, som jag är nu, så jag har inte funderat på någon träningsform jag skulle vilja prova nu. Som jag skrev ovan så är jag inte mycket för träning i grupp, så vilken form jag än skulle försöka mig på (om kroppen vill) skulle det vara något man kan göra ensam och utan att vara bunden vid något schema.

HAR dessutom provat väldigt många olika träningsformer, eftersom jag är van att vara fysiskt aktiv, sedan barnsben. Det jag gjort sedan jag var liten är:
Dansat klassisk balett (under 14 års tid), dansat jazz, spelat vollyboll och badminton, träningssimmat 2 ggr per veckan (under 10 års tid), Yoga, plus gått och cyklat vart jag än skulle. Senare, fram till nu nyligen, har jag gått dagliga långa, raska promenader med de hundar jag haft.

4. Vad skulle du göra för att få andra att träna?
Ehh, inte ett smack! Förutom med mina barn, då de var mindre. Dem försökte jag såklart aktivera även fysiskt, med sådant de tyckte var roligt. Men andra människor får göra som/vad de vill för min del och det gäller ju då såklart även på träningsfronten. ;-)

5. Vad motiverar dig att träna?
Tidigare, när kroppen inte var helt sabb, tyckte jag att det var KUL att träna på olika vis. Har ALDRIG (förrän senaste åren) tänkt på träning som träning, utan som hobbyn jag helt naturligt haft i livet. Tycker som sagt egentligen att man bör se till att få så pass mycket rörelse i sitt daglig liv, att man inte känner att man "måste" träna för att hålla kroppen igång, utan i så fall BARA för att man gillar just en specifik träningsform som blir ens hobby. Påtvingad "Jag-borde-måste"-träning är inget för mig! Därför har jag också låg motivation, om det enbart skulle handla om det och till "vardagsrörelserna" och de hobbyrörelser jag ägnat mig åt tidigare, behövs ingen motivationspuff, utan då VILL man göra det! ;-)

Äldre Tjej/killsnacksinlägg!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0